Gemt

Google skrotter Universal Analytics – tid til forandring?

29. marts 2022

Fra 1. juli 2023 kan du ikke længere indsamle data via Google Universal Analytics, og du skal skifte til Google Analytics 4. I hvert fald hvis du spørger Google. Vi har spurgt Tracking Specialist David Krogstrup, hvordan virksomhederne skal forholde sig - er det tid til at overveje at skifte til noget andet end Google? 


Så er det officielt.
 

Efter længere tids spekulation offentliggjorde Google d. 16. marts, at de udfaser Google Universal Analytics d. 1. juli 2023. I stedet skal du bruge Google Analytics 4 (GA4), hvis du vil bruge Google til web-statistik. 

Det betyder farvel til en version af Google Analytics, som er uhyre udbredt blandt de danske netbutikker. Og selvom udfasningen først sker i juli 2023, så giver sender Google faktisk netbutikkerne lidt af en presbold, forklarer Carsten Rose Lundberg, fagchef for Digital Handel. 

”Har du ikke implementeret GA4 et år før udfasningen af Universal Analytics, så vil du ikke kunne sammenligne data med forrige år uden at skulle kigge i Universal Analytics, hvilket involverer en bøvlet ekstra arbejdsgang. Samtidig må vi også forvente, at der er en indlæringsperiode, som vil være rar ikke at stresse over. Givet de seneste uro omkring, hvorvidt Google Analytics er ulovlig at bruge eller ej, kan man derfor ikke fortænke netbutikkerne i at benytte lejligheden til at overveje, om de vil “fortsætte” med Google eller kigge mod alternativer. Det haster lidt.” 

Læs mere om processen hos Google selv – her kan du blandt andet læse, at hvis du har oprettet din ejendom før den 14. oktober 2020, har du sandsynligvis en Universal Analytics-ejendom. 

Hvis du har oprettet din ejendom efter den 14. oktober 2020, har du sandsynligvis allerede en Google Analytics 4-ejendom, og i så fald behøver du ikke at foretage dig noget i denne forbindelse. 

Hastværk er lastværk?  

Selvom det altså haster en smule, så er det en stor beslutning, som ikke skal tages overilet, pointerer Carsten Rose Lundberg.  

Googles markante ændring kommer nemlig i kølvandet på en generel diskussion om cookies, GDPR og brugen af Google Analytics – eksempelvis har det østrigske datatilsyn afgjort, at en virksomheds brug af Google Analytics er i strid med GDPR, fordi Google ikke kan garantere, at data ikke bliver sendt til lande udenfor EU. I den kommende tid ventes flere afgørelser, der vil få stor betydning for brugen af Googles redskab. 

”Der er generel stor usikkerhed om brugen af Analytics, og da Google – selvom de tager en del GDPR-hensyn med GA4 – ikke adresserer udfordringen direkte, så der er grund til at tro, at det ikke er løst. Derfor kan jeg godt forstå, hvis man som netbutik bruger lejligheden til at undersøge de alternativer, der er til Googles redskab,” forklarer han. 

Ny dataaftale mellem USA og EU 

Fredag d. 25. marts kom det frem, at EU og USA er enige om principperne for en ny dataoverførselsaftale, der erstatter den tidligere Privacy Shield ordning. Det er en super god nyhed, vurderer Carsten Rose Lundberg, men: 

“Det er stadig for tidligt at sige, hvad den kommende aftale vil betyde for brugen af Google, så det er stadig oplagt at overveje, hvad man vil gøre.” 

Se eller gense vores webinar om personata og cookies med advokat Michael Gorm Madsen, tracking specialist David Krogstrup, Carsten Rose Lundberg og Tina Morell.

Træk vejret – og kig på alternativerne 

David Krogstrup, som er Tracking Specialist og lidt af en Google-nørd, mener også, at netbutikkerne skal overveje, hvilken betydning ændringerne skal have. Men beslutningen skal ikke hastes igennem: 

“Mit første og vigtigste råd til mine egne kunder er, at man ikke skal panikke og træffe en forhastet beslutning lige nu. Der foregår rigtig meget under overfladen lige nu både hos EU og hos Google. Så tag en dyb vejrtrækning og giv jer selv god tid til at få afklaret, hvad jeres relle behov og ønsker er - og vælg så ud fra det hvad, der skal ske med jeres fremtidige webanalyse-opsætning. 

Han ser umiddelbart fire oplagte alternativer til Universal Analytics: 

Google Analytics 4 

Er ikke nødvendigvis nemt at komme i gang med, da GA4 er meget anderledes fra GA3. Men til gengæld er det fortsat gratis, og det vil indeholde de absolut bedste integrationer til andre Google services som f.eks. Google Ads.  

Adobe Analytics 

Anvender man i forvejen den betalte version af Analytics (GA 360), så kunne det også være interessant at kigge nærmere på Adobe Analytics, der også kræver budget i den lidt høje ende.  

Piwik PRO 

Denne service har udviklet sig stærkt de senere år og har et højt ambitionsniveau ift. både datasikkerhed og funktionalitet. Piwik PRO findes både i en betalt og gratis version.  

Matomo Analytics 

Her er der tale om en open source løsning, som man i praksis selv kan hoste og drifte - og derved opnå maksimal kontrol og ejerskab over ens data. Men det er også muligt at købe en hosted løsning, hvor det er mere "plug and play".  

Letvægtsalternativerne 

Hvis man i praksis ikke har brug for de store og tunge webanalyse systemer, som ovenstående services repræsenter, så kan man også med stor fordel kigge nærmere på nedenstående 3 services. De er såkaldte letvægts-webanalyse systemer og er samtidig markant mere GDPR-venlige end de store traditionelle webanalyse systemer.  

Plausible Analytics 

Fathom Analytics 

Simple Analytics 

Se eller gense vores webinar om personata og cookies med advokat Michael Gorm Madsen, tracking specialist David Krogstrup, Carsten Rose Lundberg og Tina Morell.

 

Kontakt

Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Branchedirektør for digital handel
Medarbejderprofil