Gemt

Ny e-eksportguide til Tjekkiet, Slovakiet og Ungarn

17. marts 2022

Dansk Erhverv lancerer en ny eksportguide for Tjekkiet, Slovakiet og Ungarn, der giver e-handlere værdifuld viden om lokale forhold, man bør tage med i sine overvejelser inden man entrerer disse markeder. Læs med bliv klædt på din eksport.

Hent guiden nederst på denne side

Vidste du, at Wien i Østrig kun ligger 60 km fra den slovakiske hovedstad Bratislava?  

Og at du kan køre fra Wien til Prag eller Budapest på ca. tre timer?  

Det tjekkiske, slovakiske og ungarske marked er med andre ord de facto ét marked med 25 mio. EU-borgere - hvoraf mere end halvdelen allerede handler online.   

Netop e-handlen er i kraftig vækst i Central- og Østeuropa, hvilket blandt understreges af, at det danske udenrigsministerium har placeret såkaldte digitale salgsrådgivere i regionen. Derfor er det oplagt at kigge mod disse lande for danske nethandlere, forklarer Izabella Żonkowska, som er digital salgsrådgiver i Udenrigsministeriet. 

“Fremtidens vækst indenfor e-handel kan i høj grad findes i Central- og Østeruropa, hvor der er virkelige gode muligheder for danske virksomheder.”   

Hun bliver bakket op af Dario Zoric, Senior Commercial Advisor i Udenrigministeriet:

"CEE-regionen er meget avanceret, når det kommer til e-handel, hvor Tjekkiet har flest e-shops pr. indbygger i hele Europa. I hele Europa har Covid-19 accelereret markant overgangen fra detailhandel til online, dog er markedstendensen fortsat, at de nordeuropæiske lande oplever en langsommere vækst sammenlignet med CEE. Det skaber mange muligheder for danske virksomheder."

Ny eksportguide skal hjælpe virksomhederne

For at hjælpe de danske virksomheder har Dansk Erhverv i samarbejde med MakesYouLocal derfor lavet en eksportguide, der klæder virksomhederne godt på vej. Guiden giver overblik over udfordringer, forventninger, markedspladser, kultur og sprog, juridiske forhold, betalingsmuligheder samt en masse andet.  

“Det siges, at Arkimedes udbrød Heureka, da han trådte ned i badekarret, men i Tjekkiet, Slovakiet og Ungarn står Heureka-koncernen bag de mest populære prissammenligningssider og da næsten 30% af alle produktsøgninger foretages gennem sådanne sider, så kan det være en vigtig salgskanal. Det dykker guiden eksempelvis ned i,” forklarer Jens Wedenborg, chefkonsulent i Dansk Erhverv.  

Du bliver også klogere på, hvordan forbrugerne i landene foretrækker at betale: 

 “Det adskiller sig en del fra Danmark. I de Østeuropæiske lande er populariteten af at betale ved levering stor. I praksis foregår det ved, at kureren modtager betaling i form af kontanter eller kreditkort på dørtrinnet, når han/hun overdrager pakken. Alternativt kan kunderne betale, når de afhenter pakken i en pakkeboks,” forklarer han. 

Du skal også være opmærksom på reglerne om moms og told på markedspladser, forklarer Sine Borup fra Timevat:

"Det er utrolig vigtigt at være compliant og have sine lokale registreringer og rapporteringer på plads, når det gælder salg fra markedspladser. Når egne varer ligger lokalt, skal der en registrering til, ligesom der beregnes moms og flyttes varer over grænse til egne lagre. Det giver registrerings og rapporteringsforpligtelser, som i fald de ikke efterleves kan have alvorlige økonomiske konsekvenser. Vi ser, at vareflyt af egne varer mellem EU FBA lagre kan give udfordringer, ligesom det er værd at holde sig for øje, at der skal rapporteres lokalt også selvom man eksempelvis er registreret for MOSS i Danmark.”

Guiden er eksklusiv for medlemmer. Log ind for at hente den

 

 

Kontakt

Digital Handel

Jens Wedenborg

Chefkonsulent