{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
01. november 2022
Rådet og Europa-Parlamentet har nu indgået den første aftale under Fit for 55-pakken. Fit for 55-pakken inkluderer andre initiativer som fx ETS og RefuelEU, som stadig forhandles i Bruxelles.
Den netop indgåede aftale vedrører præstationsnormer for nye personbiler og varebilers CO2-udledninger. Ifølge aftalen skal CO2-udledningen fra nye personbiler være reduceret med 55 procent og varevogne med 50 procent i 2030 sammenlignet med 2021 og 100 procent fossilfrie fra 2035.
Den reguleringsmæssige incitamentsordning vil blive bevaret for nul- og lavemissionskøretøjer indtil 2030. Denne mekanisme går bl.a. ud på, at en fabrikant, der opfylder visse benchmarks for salg af nul- og lavemissionskøretøjer, kan belønnes med mindre strenge CO2-mål.
Aftalen indebærer blandt andet også en revisionsklausul, som sikrer, at Kommissionen i 2026 skal foretage en udførlig analyse for at vurdere fremdriften frem mod 100-procentsmålet i 2035, herunder i forhold til den teknologiske udvikling og behovet for at revidere CO2-målene.
Dansk Erhverv er positivt indstillede over for den foreløbige aftale, og branchedirektør i Dansk Erhverv Transport, Jesper Kronborg, udtaler således:
Vi mener i Dansk Erhverv at det er glædeligt, at Rådet og Europa-Parlamentet er nået til en foreløbig politisk aftale om strengere CO2-krav for nye biler og varevogne, hvor målet er 100 pct. CO2-reduktionsmål for både nye biler og varebiler inden 2035.
Aftalen er et stærkt signal om, at EU er fast besluttet på at gøre fremskridt i retning af klimaneutralitet og den grønne omstilling. Det er afgørende, at store skridt som dette sker gennem fælleseuropæisk regulering, og aftalen bliver dermed en vigtig byggesten i den grønne omstilling af transportsektoren.
Samtidig understreger aftalen også nødvendigheden af at sikre en hurtig og omfattende udrulning af bl.a. el-ladeinfrastur, og at der sættes turbo under produktionen af grøn strøm fremadrettet. Det er vigtigt både for persontransporten og erhvervslivet, at der er investeringssikkerhed på den lange bane, for der er mange rammevilkår, der skal på plads næsten samtidig, hvis transportbranchen skal kunne omstilles på en hensigtsmæssig måde.
Læse hele EU's politiske aftale om første initiativ fra Fit for 55-pakken.