Gemt

Passagerafgift skal føres tilbage til luftfarten 1 til 1

01. november 2022

Selvom transportpolitik sjældent fylder meget i forbindelse med folketingsvalgkampe, så har der alligevel været en del debat om regeringens udspil til en passagerafgift for luftfart. Hos Dansk Erhverv har vi overordnet set været positive over for regeringens udspil dog med nogle forbehold.

Regeringens udspil Grøn luftfart for alle fra den 20. september har genereret en del debat i forbindelse med den igangværende folketingsvalgkamp. Således har de fleste partier spillet ud med deres egne forslag til den grønne omstilling af luftfarten. Der er desværre en del tidsler imellem. Både fordi en del partier ikke tager højde for de igangværende forhandlinger i Bruxelles om iblandingskrav under initiativet ReFuelEU, som vil betyde, at den endelige merpris for passagererne ikke er 13 kroner, men i omegnen af minimum 80 kroner i 2030. Men også fordi, at en del partier foreslår at overføre enten dele eller hele provenuet fra et passagerbidrag til andre sektorer. Det er stærkt problematisk, hvis ikke midlerne tilbageføres til den grønne omstilling af luftfartssektoren 1 til 1.

Branchedirektør i Dansk Erhverv Transport, Jesper Kronborg udtaler:

”Vi havde foretrukket, at regeringen havde fulgt anbefalingerne fra Klimapartnerskabet for Luftfart for så vidt angår oprettelsen af en klimafond til at sikre tilbageførslen fra passagerbidraget til den grønne omstilling af sektoren en til en.

Hvis den endelige aftale ender med en fiskal afgift, som den nuværende regering har foreslået, så kommer vi til at holde skarpt øje med, at provenuet fra passagerbidraget går ubeskåret tilbage til den grønne omstilling af sektoren.”

passagerafgift

Læs hele Check-Ins artiklen om passagerafgift i check. Det kræver abonnement at læse hele artiklen.