Gemt

Infrastrukturaftalen er blevet til en gavebod

01. november 2022

De politiske partier har traditionen tro lanceret en række nye udspil i forbindelse med folketingsvalgkampen. Det er der som sådan ikke noget mærkeligt eller problematisk i – under normale omstændigheder. Men i denne valgkamp, hvor råderummet er brugt, har partierne været nødsaget til at kigge mod eksisterende aftaler for at finde den fornødne finansiering. Det er desværre ved at gå ud over den store infrastrukturaftale fra 2021.

Hos Dansk Erhverv har vi sagt det igen og igen. Transportpolitik er ikke bare transportpolitik. Det handler ikke kun om, hvorvidt man skal tage bilen eller toget på arbejde. Transportpolitik er meget mere end det. Det er motoren, der får samfundet til at køre rundt. Derfor indgår infrastruktur og mobilitet også i Dansk Erhvervs konkurrenceevnebarometer, hvor vi sammenligner dansk erhvervslivs konkurrenceevne med de øvrige OECD-lande. Infrastruktur og mobilitet er et rammevilkår der – med de rigtige beslutninger og rette investeringer – kan aflæses direkte i Danmarks BNP og beskæftigelse.

Derfor er det også meget ærgerligt, at en række politiske partier har kastet blikket mod den store infrastrukturaftale fra 2021 i deres forsøg på at finansiere løfter under den igangværende folketingsvalgkamp. Branchedirektør hos Dansk Erhverv Transport, Jesper Kronborg udtaler i den forbindelse:

Det er helt afgørende for dansk økonomi, at vi sikrer en effektiv, grøn mobilitet. Derfor var vi også meget tilfredse med den store infrastrukturaftale fra sidste år, fordi den sikrede de langsigtede rammer for helt nødvendige infrastrukturudbygninger til gavn for borgere og virksomheder.

Vi har naturligvis forståelse for, at vi lige nu er i en ekstraordinær økonomisk situation med historisk høj inflation og en forestående recession, men vi vil også minde om, at der er tale om langsigtede investeringer, som altså ikke alle skal igangsættes i morgen. Samtidig ved vi jo, at infrastrukturinvesteringer kan være med til at booste dansk økonomi, hvis vi skulle se ind i en recession i løbet af næste år.