Gemt

Klimarapportering skaber værdi

16. november 2022

Klimarapportering skaber værdi for virksomhederne og samfundet. Derfor er det positivt, at der er nye krav om klimapportering på vej. Men det er vigtigt, at kravene bliver konkrete og fokuserede, så de er relevante for den enkelte virksomhed.

Det skaber værdi for de virksomheder, som vælger at klimarapportere. Blandt Dansk Erhvervs medlemmer, som rapporterer på klima, oplevede mere end halvdelen af virksomhederne i 2021, at det er en fordel i den generelle virksomhedskommunikation.

Klimarapportering er også med til at sætte mere fokus på virksomhedernes arbejde med den grønne omstilling. Det er vigtigt for at kunne følge med i udviklingen og for, at vi kan arbejde os hen mod et mere bæredygtigt samfund.

Nyt EU-direktiv på vej
EU’s nye direktiv skaber bedre rammer for klimarapportering og påvirker omkring 50.000 virksomheder. De nye krav omfatter i første omgang de store virksomheder og senere hen små- og mellemstore virksomheder.

 Med fælles krav bliver det nemmere for danske virksomheder at navigere og rapportere om deres klimaindsats. Det er dog vigtigt, at de konkrete krav og oplysninger, er relevante for den enkelte virksomhed. Derfor arbejder vi i Dansk Erhverv for, at kravene bliver fokuserede og relevante.

Hver fjerde virksomhed foretager klimarapportering
Ifølge tal fra Dansk Erhvervs medlemsundersøgelse i 2021, udførte kun 23 pct. af virksomhederne klimarapportering. Det er særligt de mindre virksomheder der ikke klimarapporterer. Det kan skyldes, at de nye krav i første omgang ikke rammer de mindre virksomheder og uklarhed om hvilke metoder, der skal bruges.

Der er i den grad brug for, at flere virksomheder begynder at klimarapportere. Udover at det skaber værdi for virksomhederne, vil det også skabe øget fokus på klima, energiomkostninger osv. Samtidig vil det gøre det lettere for virksomhederne at levere de nødvendige oplysninger til kunder, leverandører og banker.

Derfor bør du allerede gå i gang nu
EU’s nye direktiv vil stille store krav og vende op og ned på virksomhedernes bæredygtighedsarbejde. Du skal som virksomhed vide hvor du får dine materialer fra, hvad der sker med dem undervejs, hvor meget CO2 du udleder og hvordan du belaster klima, miljø og sociale forhold.

Carina Ohm, som er chef for Climate Change and Sustainability Services i konsulentvirksomheden EY fortæller om kompleksiteten: ”Det er ekstremt komplekst og det er helt vildt, så meget virksomhederne fremadrettet skal offentliggøre. Størrelsen og omfanget kan sammenlignes med GDPR, men jeg vil faktisk mene, at det er endnu større, fordi det simpelthen påvirker alle aspekter af din virksomhed”

Derfor giver det rigtig god mening, at virksomhederne allerede nu går i gang med omstillingen. Men hvordan kommer din virksomhed så i gang med at rapportere? Læs Dansk Erhverv guide til klimaregnskab og følg vores medlemsarrangementer på Dansk Erhvervs hjemmeside, under kurser og events.