{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
01. november 2022
Dansk Erhverv kritiserer lovforslaget for at hæmme danske vognmænds konkurrencekraft, have alt for høje administrationsomkostninger for det offentlige og for ikke levere på den grønne omstilling.
Vejafgiften for lastbiler indføres fra 2025 og erstatter den nuværende tidsbaserede eurovignet-ordning. Vejafgiftssatserne bliver differentieret efter lastbilernes emissionsklasse og totalvægt, og der betales i første omgang for kørsel på statsvejnettet og øvrige veje, men fra 2028 udvides vejafgiften til kørsel på hele det danske vejnet. De lette lastbiler (3,5-12 ton) omfattes af vejafgiften fra 2027.
Det forventede provenu fra ordningen er 1,5 mia. kr. i 2025 og 1,85 mia. kr. i 2030. Heraf går 275 mio. kr. årligt til administration.
Jesper Kronborg, branchedirektør i Dansk Erhverv Transport, uddyber Dansk Erhvervs kritik af lovforslaget om kilometerbaseret vejafgift:
Skadeligt for erhvervslivet konkurrencekraft: Vi er imod forslaget, som må tilbage på tegnebrættet. Vejafgiften er først og fremmest en ekstra skat på transporterhvervet i milliardklassen, fremfor et grønt tiltag. Resultatet bliver, at prisen på transporten går op, mens erhvervslivets konkurrencekraft går ned. Forsinker den grønne omstilling: Forslaget trækker stikket ud af den grønne omstilling i en situation, hvor der er behov at kick-starte og sætte strøm til. For os er det afgørende, at provenuet går tilbage til sektoren til fx flere grønne lastbiler – hvis vi kigger på vores nabolande, er de allerede i gang, og Danmark risikerer at ende bagerst, hvis erhvervet kun pålægges nye afgifter. Høje administrationsomkostninger: Vi er også meget kritiske overfor de meget høje administrationsomkostninger, der er ved ordningen – det er helt galt, at næsten 20 pct. af provenuet går til administration, det er meget dyr måde at indkræve skat på. Manglende fokus på grøn infrastruktur: En grundforudsætning for den grønne omstilling er udrulningen af den grønne tank- og ladeinfrastruktur, som skal speedes op, og der skal være vished for, at energiinfrastrukturen og udbuddet af grøn strøm er på plads. Også på det punkt mangler vi at se konkrete planer og strategier. |
Læs Dansk Erhvervs høringssvar og Dansk Erhvervs kritik i Altinget.