; ;
Gemt

Netbutikkerne sænker forventningerne til Black Friday – forbrugerne skruer op

10. november 2022

Tal fra Dansk Erhverv viser, at netbutikkernes forventninger til Black Friday er lunkne, og hver fjerde butik forventer slet ikke at tjene penge på at deltage. Det står i kontrast til, at forbrugerne i år er mere købeklar end sidste år.  

 

”Det bliver vildt for kunderne og hårdt for os.” 

Sådan lyder det fra Poul Thyregod, adm. direktør i Proshop, når han skal give sit bud på, hvordan Black Friday og Week 2022 kommer til at forløbe. 

”Jeg tror, at der er mange butikker, der har store, fyldte lagre, som skal sælges, og derfor kommer der mange gode tilbud og flere køb, men omsætningen bliver nok den samme som sidste år. Det er i hvert fald forventningen hos os,” forklarer han videre. 

”Det bliver vildt for kunderne og hårdt for os.” 

- Poul Thyregod, adm. direktør i Proshop

Lave forventninger 

Den forventning er Proshop ikke ene om at have. En ny medlemsundersøgelse fra Dansk Erhverv viser, at godt halvdelen af butikkerne forventer, at salget bliver det samme som sidste år. Hver fjerde forventer mindre salg og kun hver 6. forventer et større salg. 

 

De beskedne forventninger kommer ikke bag på Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv, som minder om, at Black Friday var ekstraordinær travl i 2020 og 2021 som følge af corona-nedlukninger og feriepengeudbetalinger.  

”I år er situationen præget af energikrise, en historisk lav forbrugertillid og generel økonomisk usikkerhed, og derfor er det naturligt, at butikkerne sænker forventningerne til omsætningen.” 

7 ud af 10 forventer at tjene penge 

I år svarer 24 procent af virksomhederne, der er med på Black Friday, at de ikke forventer at tjene penge på dagen – en markant ændring fra 2020 og 2021, hvor henholdsvis 11 og 14 procent svarede, at de ikke forventede at tjene penge.    

Alligevel melder mere end 7 ud af 10 netbutikker, at de er klar til Black Friday. Det forstår Niels Ralund godt:   

”Det kan også være en dyr fornøjelse ikke at være med. Du går glip af salg, potentielle nye kunder og dine eksisterende kunder risikerer at finde alternativer – man løber altid en risiko ved at lade sin kone danse med en anden mand, som salig Richard Møller Nielsen sagde.” 

Forbrugerne er klar 

De nervøse butikker kan dog finde trøst i nye tal om forbrugernes forventninger.  47 procent af forbrugerne, der handler online, forventer ifølge E-handelsanalysen at handle på Black Friday. Det er lidt højere end sidste år (43 procent), og det overrasker Niels Ralund en smule.

  

Forklaringen kunne være, at i krisetider er forbrugerne ekstra opmærksomme på at spare penge ved at handle på udsalg, men analysen viser også, at forbrugerne forventer at bruge lige så mange penge som sidste år: 

”Hvis det holder stik, så kan vi faktisk slå omsætningen fra sidste år. Det vil både være overraskende og flot,” siger Niels Ralund.  

Dansk Erhverv vurderer, at der i løbet af Black Week 2021 blev solgt for mere end 3,2 mia. kr. på nettet. 

”Hvis det holder stik, så kan vi faktisk slå omsætningen fra sidste år. Det vil både være overraskende og flot."

- Niels Ralund

Fra Black Friday til Black Week 

De seneste år har tendensen været, at flere butikker udvider Black Friday til en Black Week eller Black Month. Det sker også i år, hvor det blot er hver tiende, der udelukkende har tilbud på selve Black Friday. 39 procent af butikkerne i analysen begynder senest d. 20. november – det er flere end i 2021 - og mere end halvdelen tager Cyber Monday med, før de lukker for de skarpe priser. 

 

E-handelsbarometer 2022 Q3: Extra fokus: Black Friday & Singles Day

pdf

Download

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil
Erhvervspolitik & Analyse

Simon Bjerremann

Chefkonsulent
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent