Gemt

Nye regler for udelukkede leverandører til det offentlige

02. november 2022

2022 har budt på en række ændringer af udbudsloven. Langt hovedparten af ændringerne er allerede trådt i kraft den 1. juli 2022, mens de nye regler om behandlingen af pålidelighedsspørgsmål først træder i kraft 1. januar 2023. Derefter skal ordregiverne indhente en vejledende udtalelse om en udelukket virksomheds pålidelighed, når der skal tages stilling til, om en udelukket virksomhed alligevel kan deltage i et udbud.  

Af Christian Lund Hansen, Chefkonsulent i Dansk Erhverv

Fra 1. januar 2023 gælder der nye regler for, hvordan udelukkede virksomheder alligevel kan godkendes som leverandør til det offentlige.

Hvad drejer udbudslovens reglerne om pålidelighed sig om?
Udbudsloven forpligter ordregiverne til at sikre sig, at der ikke indgås udbudspligtige kontrakter med virksomheder, der er ramt af de såkaldte udelukkelsesgrunde, som udelukker virksomheder, der f.eks. er dømt for bestikkelse, børnearbejde, hvidvask eller terrorfinansiering.

Selv om en virksomhed måtte være ramt af en udelukkelsesgrund, kan virksomheden alligevel tage del i konkurrencen om offentlige kontrakter, hvis virksomheden kan dokumentere, at den har foretaget et eller flere tiltag, der gør virksomheden pålidelig igen – såkaldt ”self cleaning”.

Hvordan bliver reglerne ændret?
De nye regler på området indebærer, at ordregiver som noget nyt skal indhente en vejledende udtalelse hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen til vurdering af en økonomisk aktørs dokumentation af pålidelighed.

Det betyder, at ordregiverne har pligt til at indsende oplysninger til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen om baggrunden for udelukkelsen af en ansøger eller tilbudsgiver, samt den dokumentation som virksomheden har tilsendt ordregiveren med henblik på dokumentation af pålidelighed.

Derudover har ordregiverne pligt til at afvente en vejledende udtalelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen om, hvorvidt den indsendte dokumentation af pålidelighed vurderes tilstrækkelig. Herefter kan ordregiveren vælge at lægge den vejledende udtalelse til grund ved vurderingen af, om virksomheden skal udelukkes eller ej. Da udtalelsen alene er vejledende, er ordregiveren ikke forpligtet til at følge den.

Formålet med den foreslåede ændring er at samle den nødvendige viden og erfaring og dermed sikre et bedre kompetencegrundlag for pålidelighedsvurderinger. Hensigten er, at der igennem Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledende udtalelser på længere sigt oparbejdes viden og erfaring om dokumentation af pålidelighed. Det forventes, at ordregiverne i høj grad vil gøre brug af denne viden og erfaring ved at lægge styrelsens vejledende udtalelse til grund ved vurderingen af, om en virksomheds dokumentation af pålidelighed er tilstrækkelig eller ej.

Brug for mere vejledning om udbudsret?
Som medlem af Dansk Erhverv har du adgang til rådgivning om udbudsret fra Dansk Erhvervs udbudsjurist. Har du et spørgsmål om pålidelighedsreglerne eller andre af udbudslovens mange regler, er du velkommen til at kontakte Dansk Erhvervs hotline.

Kontakt

Offentlig-privat samarbejde

Christian Lund Hansen

Fagchef for udbudsret