Gemt

Nye tal: Forbrugerne sænker købsforventningerne

02. november 2022

E-handelsanalysen fra Dansk Erhverv viser, at der for første gang i flere år er dødt løb mellem andelen af forbrugere, der vil handle mere på nettet, og forbrugere, som vil skrue ned. Tallene lægger op til en yderst interessant og uforudsigelig højsæson for netbutikkerne. 

Log ind og hent hele analysen nederst på siden.

Den historisk lave forbrugertillid rammer nu også e-handlerne. Mens der i august stadig var en vis optimisme at spore i forbrugernes tillid, ser det anderledes ud i september. Andelen af forbrugere, der forventer at handle mindre (14%), er nu på samme niveau som andelen, der forventer at handle mere (14%). Det er første gang, at forventningerne ikke samlet set er positive, siden vi begyndte at måle dem tilbage i start 2019. 

Grafik: Sammenlignet med de seneste 12 måneder, forventer du så at handle mere eller mindre på internettet de næste 12 måneder?

”Det er ikke overraskende, at det kontinuerligt positive opsving, vi har set i e-handlen hidtil, ville flade en smule mere ud med tanke på den verdenssituation og den lave forbrugertillid, vi opererer med nu. Jeg hæfter mig dog ved, at de fleste ikke forventer at putte færre ting i kurven trods en forbrugertillid, der er helt i kulkælderen,” udtaler Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.  

Spændende højsæson i vente 

Knækket i forbrugernes forventninger kommer lige op til den store højsæson med Black Friday og julesalg. Derfor bliver det meget interessant at se, om tendensen vil fortsætte eller om forbrugerne vil skrue op for forbruget, når udsalget rammer on lidt. Det kommer i høj grad an på, hvordan samfundsøkonomien arter sig, pointerer Niels Ralund og peger på renteudsving og energipriser som afgørende faktorer:  

”Vi håber på, at udsigterne til lavere energipriser får tilliden tilbage, og forbrugerne til at smide lidt flere ting i kurven,” siger Niels Ralund.  

Hent hele E-handelsanalysen for september og dyk ned i tallene.

 

 

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil
Politik og Analyse

Simon Bjerremann

Chefkonsulent