{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
11. oktober 2022
Fælles for sagerne var, at forbrugerne reklamerede til sælgeren over mangler ved en vare inden for købelovens reklamationsfrist. Sælgeren havde enten henvist forbrugeren til selv at kontakte en servicepartner eller havde sendt en servicepartner ud til forbrugeren for at undersøge og evt. reparere varen. Sælgerne havde ikke selv indhentet forbrugernes accept af, at de under visse betingelser skulle betale et undersøgelsesgebyr.
Da servicepartneren ikke konstaterede køberetlige mangler ved varen, krævede partneren, at forbrugeren betalte et gebyr for undersøgelse af varen. Forbrugerne oplyste, at de ikke havde accepteret at betale et undersøgelsesgebyr, eller at det var uberettiget at opkræve et gebyr som led i et reklamationsforløb.
Sælgerne har formentlig tænkt, at det måtte være en sag mellem forbrugeren og servicepartneren, men det var Forbrugerklagenævnet ikke enig i:
Nævnet afgjorde, at forbrugerne kunne rette deres krav om fritagelse for betaling af undersøgelsesgebyret eller erstatning for undersøgelsesgebyret, hvis det var betalt, mod sælgeren af varen, da undersøgelsen var sket som led i et reklamationsforløb, hvor sælgeren var forbrugerens aftalepart.
Nævnet bemærkede, at der ikke er noget i vejen for, at en sælger lader en servicepartner udføre undersøgelse og reparation af en vare på sælgerens vegne, men at sælgeren som aftalepart bevarer sine forpligtelser over for køberen. Det betyder, at sælgeren kan opkræve et undersøgelsesgebyr af en rimelig størrelse, hvis der ikke foreligger en reklamationsberettiget mangel, og forbrugeren forud for undersøgelsen udtrykkeligt er gjort opmærksom på gebyret, dets størrelse og har accepteret dette.
Nævnet tog ikke stilling til, om servicepartnere på sælgerens vegne kunne indhente forbrugerens accept af, at der skulle betales et undersøgelsesgebyr under visse betingelser.
Hvornår må du opkræve et undersøgelsesgebyr?
Du må opkræve et rimeligt gebyr for undersøgelse af en vare som led i et reklamationsforløb
Det er sælgeren, der skal bevise, at betingelserne for at opkræve et undersøgelsesgebyr er opfyldt.
Er varen omfattet af en garanti, kan der ikke opkræves et undersøgelsesgebyr.
Hvis du er medlem af Dansk Erhverv kan du få hjælp til at vurdere en sag
Du kan kontakte juristerne i Dansk Erhverv, hvis du modtager en kundeklage, som du vil have hjælp til at vurdere, eller hvis din virksomhed bliver indklaget for Forbrugerklagenævnet i en sag. Vi kan vejlede dig om, hvorvidt du bør opfylde forbrugerens krav og dermed undgå sagsomkostninger, eller om du skal lade Forbrugerklagenævnet træffe afgørelse i sagen.