Gemt

Mobilbetalinger brager frem: Det er et dilemma for netbutikkerne

05. oktober 2022

Hver tredje køb på nettet bliver betalt via en betalingsapp, og forbrugerne vil gerne betale endnu mere på mobilen. Netbutikkerne skal huske, at de bærer en ekstra omkostning ved visse mobilbetalinger.

Når kunderne handler alt fra bamser til autostole og sutter på Babysam.dk, så har de stort set altid en ting til fælles: De betaler via en betalingsapp.

"Vi har generelt igennem flere år haft en meget høj andel af mobilbetalinger, og de udgør i øjeblikket 8 ud af 10 betalinger. Vores kunder er generelt yngre 25 – 35 år, og 88 procent af den digitale omsætning kommer fra mobile enheder,” forklarer Kenneth Nørgaard, adm. direktør i Babysam.

BabySam er ikke alene om at opleve den udvikling.

Dansk Erhvervs E-handelsanalyse for 1. halvår 2022 viser, at betalinger via apps som MobilePay nu udgør godt en tredjedel (34%) af alle betalinger på nettet. Det er en stigning på fem procentpoint fra første halvår 2021 til første halvår 2022, og mere end en fordobling fra 2019.

Det er en voldsom fremgang, og det reelle tal for andelen af mobilbetalinger i danske netbutikker er formentlig endnu større, siger Henrik Theil, som blandt andet arbejder med e-handelsbetalinger i Dansk Erhverv.

”Vores analyse dækker også danskernes betalinger i udenlandske netbutikker, hvor eksempelvis MobilePay ikke er udbredt. Tager vi disse betalinger ud, så vil jeg tro, at over halvdelen af betalingerne er via apps. Det er ret vildt, for udviklingen er trods alt sket i løbet af relativt få år.”

Betaling med kort er faldet tilsvarende, men oftest vil der dog ligge et kort bag app-betalingen, understreger Henrik Theil.

"Nogle forbrugere dropper et køb,
hvis de ikke kan betale via en betalingsapp.”

- Henrik Theil, Dansk Erhver

Konverteringsdræber

Selvom rigtig mange forbrugere altså betaler via en betalingsapp, så kunne tallet faktisk være endnu højere. Analysen viser nemlig, at der er flere forbrugere, der foretrækker at betale via apps, end der er forbrugere, der reelt set har betalt på denne måde.

”Vi skal igen have betalingerne i udlandet in mente, men tallene tyder på, at der stadig er en del netbutikker, der ikke tilbyder den betalingsmulighed, kunderne foretrækker. Det kan være en vovet tilgang, for vi har analyser, som viser, at nogle forbrugere dropper et køb, hvis de ikke kan betale via en betalingsapp.”

Det er tal, som MobilePay kan genkende:

”Hos MobilePay kan vi bekræfte, at webshops, der tilvælger vores løsning, også typisk oplever øget salg. Både kundecases og analyser indikerer faktisk, at onlinebutikkerne øger konverteringen med mere end 100% med MobilePay. Fra kunden har swipet til gennemført køb med MobilePay ligger gennemførselsraterne på over 95% i gennemsnit. Så vi kan nikke genkendende til, at mange danskere i dag ønsker at handle med apps, hvis betalingsløsningen i øvrigt er brugervenlig og sikker,” siger Lars Green, Commercially Responsible, MobilePay Online.

"Det koster lidt ekstra i forhold til rene kortbetalinger,
og det skal man huske at have med i ligningen."

- Henrik Theil, Dansk Erhverv

Mobilbetalinger giver ekstra omkostninger

Med den viden in mente burde det være en no-brainer at tilbyde betaling via app, men så enkelt er det ikke. Faktisk er det lidt af et dilemma, forklarer Henrik Theil. Der er nemlig ekstra udgifter forbundet med at lade kunderne betale via MobilePay, som er den absolut mest anvendte betalingsapp:

”Det koster lidt ekstra i forhold til rene kortbetalinger, og det skal man huske at have med i ligningen – især hvis man har mange ordre på små beløb.”

Ifølge Henrik Theil kan regnestykket sammenlignes med fri-fragt-regnestykket:

”Det koster noget at tilbyde det, men det kan også koste ikke at tilbyde det. Jeg vil ikke rådgive om, hvad man skal vælge, men det er nemmest at tage en beslutning, når man har al fakta.”

Hent hele E-handelsanalysen her

 

 

Kontakt

Digital Handel

Henrik Theil

Chefkonsulent