Gemt

Elregning tæt på tredoblet: Sådan sparer Københavns Lufthavn på energien

19. september 2022

For Københavns Lufthavn nærmer elregningen sig en tredobling af normalen. Derfor har ledelsen hurtigt iværksat sparetiltag i forhold til varme, ventilation, belysning og køling.

Københavns Lufthavn er ikke alene en stor arbejdsplads, hvor omkring 23.000 ansatte hver dag tjekker ind med deres adgangskort for at gå på arbejde, så 75.000 rejsende dagligt kan tjekke ind for at stige ombord på et fly. 

Det er også en arbejdsplads med mere end 1,1 millioner kvadratmeter gulv, højt til loftet og et dertilhørende højt energiforbrug.

Det har voldsomme prisstigninger på energi sat to tykke streger under.

"Inden for de seneste måneder er vores elpriser fordoblet. De er nu steget med mere end 100 procent og nærmer sig snart en tredobling," siger Rasmus Lundsbjerg, der er chef for energiafdelingen i Københavns Lufthavn.

Derfor har lufthavnens ledelse besluttet hurtigt at gribe til handling for at sænke energiforbruget, og samtidig inddrage fagspecialister blandt de ansatte i processen.

Arbejdsgruppe nedsat
Med 1.500 ventilationsanlæg, 200 køleanlæg og mere end 60.000 lamper i lufthavnen er der nemlig rigeligt at skrue på blandt de største energislugere. Lufthavnen har derfor iværksat en række sparetiltag i forhold til varme, ventilation, belysning og køling, som er de største udgifter til bygningsdriften.

 "Vi har nedsat en gruppe, der arbejder målrettet med at reducere energiforbruget i lufthavnen, hvor mere end 30 fagspecialister er inddraget til at bidrage med viden om kompetencer, ”siger Rasmus Lundsbjerg.

Blandt fagspecialisterne er tekniske ledere og ingeniører, som sikrer den operationelle drift, og asset managers, som står for den strategiske udvikling.

Men også generelt blandt medarbejdere er tiltagene for at sænke lufthavnens energiforbrug blevet taget godt imod, forklarer Rasmus Lundsbjerg:

”Flere har nærmest efterspurgt det, inden vi satte det i gang. Det er en del af den læring, vi har fået fra corona, som er den her omstillingsparathed, som vi kan mærke, folk har taget til sig.”

Indsats i to spor
Den energiindsats, som Københavns Lufthavn nu har intensiveret, går dels på at sænke energiforbruget på kort sigt og dels på langsigtede ændringer ved at opdatere gammelt udstyr til nyt.

”Det er i en ret stor skala, vi skal udrulle de her ting, og vi har samtidig en lufthavn i fuld operation,” siger Rasmus Lundsbjerg.

Derfor foregår ændringerne i et kontrolleret tempo, som både kan accepteres af de ansatte, passagererne og lufthavnens lejere. CPH’s samarbejdspartnere står for ca. halvdelen af energiforbruget i lufthavnen.

På kort sigt læner CPH sig op at de statslige retningslinjer for at reducere energiforbruget, såsom at sænke temperaturen til 19 grader i bygninger, kombineret med egne tiltag, mens den langsigtede strategi om at gøre Københavns Lufthavn emissionsfri i 2030 bliver intensiveret.

”Naturgassen er meget oplagt i de her tider. Vi er i færd med en proces, hvor vi arbejder med at udfase naturgas i lufthavnen. Hele vores vestlige område i Magleby er forsynet med naturgas. Hele det projekt forsøger vi at fremskynde på,” siger Rasmus Lundsbjerg.

Kontakt

Kommunikation

Liv Østerstrand Rasmussen

Journalist og kommunikationskonsulent
Transport

Jesper Kronborg

Branchedirektør for Dansk Erhverv Transport
Medarbejderprofil