Gemt

Martin skruer på alle knapper: Nu er øllene kølige, ikke iskolde

14. september 2022

For mange små købmænd kan høje energiregninger være dødsstødet til en ellers sund forretning. Men hos Min Købmand i Gudme giver gode idéer og lokal opbakning grund til optimisme.

Hos Min Købmand i den fynske landsby Gudme er de kolde øl og sodavand ikke så kolde, som de har været.

Købmand Martin Pellegård har hævet temperaturen i kølemontren med drikkevarer fra fem til ti grader for at spare på strømmen, mens mange andre kølevarer er presset sammen på mindre plads for at slukke fem kølediske.

"De stigende elpriser fylder faktisk mellem 80 og 90 procent af min hverdag. Jeg møder ind og tænker, er der noget, der er tændt, der kan slukkes eller skrues ned for," siger Martin Pellegård.

Allerede i sommeren sidste år begyndte han at skæve til de stigende elpriser, men inden for de seneste måneder vurderer han, at butikkens eludgifter næsten er firdoblet.

Derfor bruger Martin Pellegård mange af sine vågne timer på at sænke energiforbruget til et absolut minimum.

Blandt andet ved at slukke lyset i kølemontrene om natten og alliere sig med en elektriker, der skal undersøge, om der kan spares på belysningen i butikken, selvom alt i forvejen har LED-pærer.

"Jeg kan ikke slukke alt. Man prøver en masse tiltag, hvor man i sidste ende ved, det bliver peanuts i forhold til, hvad det kommer til at koste i sidste ende," siger han.

Vigtig vidensdeling
På elmåleren i butikken kan Martin Pellegård se, at der er lykkedes at bruge færre kilowatt. Spørgsmålet er bare, hvor meget det batter, når regningen kommer.

I et online vækstforum for Min Købmand, Martin Pellegård er en del af, har næsten alle opslag handlet om elforbrug de seneste måneder. Her deler købmænd både idéer og erfaringer.

"Der er stor vidensdeling, for det er noget, der berører os alle sammen - uanset hvor vi ligger, om det er i Jylland, på Sjælland, Bornholm eller som mig på Fyn."

Samtidig oplever han stor opbakning fra lokalsamfundet, der på to uger har doneret et samlet beløb på godt 21.000 kroner.

Nogle donationer er overført på MobilePay, mens andre er fra flaskeboner, kunder har doneret til butikken.

"Jeg får næsten kuldegysninger ved tanken om, at jeg har kunder, der støtter så meget op," siger Martin Pellegård, der også glæder sig over, at de lokale handler oftere og større hos købmanden.

Selvom opbakningen gør en stor forskel nu og her, er der brug for andre løsninger i nærmeste fremtid, mener han. 

"I starten kommer der nogle donationer ind, men det ville stille og roligt aftage. Det køber mig noget tid til, at der kommer noget hjælp politisk.””

Det understreger det svære i Martin Pellegårds situation, nemlig at der kun er så meget, han selv kan gøre:

”Vi har den her veldrevne butik, som ellers er sund og rask. Indtjening er som den skal være, omkostning er, som den skal være. Det er så bittert, når det er en elregning, der skal ødelægge det hele. Det er svært at forholde sig til, for det er noget, jeg ikke kan gøre ved.”

Kontakt

Handel

Lotte Engbæk Larsen

Markedschef
Medarbejderprofil
Kommunikation

Liv Østerstrand Rasmussen

Journalist og kommunikationskonsulent