Gemt

Trods mangler er der gode takter i Ældrepanelets og ekspertgruppernes anbefalinger til ny ældrelov

07. september 2022

I foråret 2022 nedsatte regeringen et rådgivende panel og tre ekspertgrupper, der havde til formål at rådgive regeringen i arbejdet med en ny ældrelov. Formålet var at drøfte, hvordan vi kunne nedbringe den omfangsrige regulering og erstatte den med værdighed, valgfrihed og selvbestemmelse. Dansk Erhverv ser gode takter i anbefalingerne, men mangler fokus på dokumentation, visitation og tilsyn. Desuden er Dansk Erhverv ikke enige i rapportens konklusion om, at en kontrolenhed af afregningspriser er byrdefuldt og udgiftstungt.

 

En mangel på et grundlæggende opgør
Anbefalingerne fra Det Nationale Rådgivende Panel samt de tre ekspertgrupper er i dag blevet offentliggjort, og det indeholder 10 forskellige indsatsområder. I panelet har markedschef for Samfund & Velfærd Troels Toftdahl siddet og markedschef for offentlig-privat samarbejde Morten Jung siddet i ekspertgruppen for Valgfrihed og selvbestemmelse.

Anbefalingerne har mange gode elementer, hvor der sættes fokus på det vigtige: hvordan vi øger arbejdsglæden hos de mange velfærdsansatte og samtidig sikrer den størst mulige kvalitet for vores borgere. Der peges på problematikkerne, men der mangler stadigvæk et grundlæggende opgør med det unødvendige bureaukrati, som forhindrer, at vi kan sætte kvalitet i centrum for opgaven.

Fokus på udfordringerne i ældreplejen
Det er positivt, at der politisk er opbakning til at revitalisere ældreområdet i Danmark. Dansk Erhverv har læst rapporten og er positivt stemt over for flere af tiltagene, herunder:

  • En sammenlægning af de statslige tilsyn og færre målepunkter
  • En ny styringsmodel, der kan sikre, at private leverandører kan byde ind på alle de ydelser borgerne har behov for, sådan at leverandørerne f.eks. kan organisere sig i faste teams. Denne model kan understøtte en højere grad af kontinuitet i hjemmeplejen for den enkelte borger samt større og mere robuste leverandører.
  • En national godkendelsesmodel, hvor ikke-offentlige leverandører godkendes ét, centralt sted med afsæt i nationale standarder.

Manglende fokus på dokumentation, visitation og tilsyn
Dansk Erhverv mangler dog stadig flere centrale elementer i panelets afrapportering:

  • I særdeleshed savnes der for begge vejledningsmodeller en uvildig ældrevejleder, som kan indtræde umildbart efter visitationen med henblik på at identificere ønsker, behov og informere om rettigheder, herunder retten til frit valg.
  • Et større fokus på dataproduktion i anbefalingerne. Dataproduktionen er nemlig afgørende for at kunne måle, udvikle og sammenligne ældreplejen på tværs af kommuner og leverandører. Derfor bør det være en stor prioritet fremadrettet.
  • Et manglende fokus på det frie valg. Det bør være muligt for den samme leverandør at levere både hjemmepleje og sygeplejeydelser i den ældres hjem. Dermed undgår vi også den tendens vi desværre har set i de senere år, hvor kommuner omklassificerer ydelser, der tidligere varplejeydelser (f.eks. madgivning) til en praktisk opgave for at spare penge. Økonomi må aldrig stå i vejen for kvalitet.  

Fortsat behov for kontrolenhed
Dansk Erhverv er stor fortaler for en kontrolenhed under Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som skal sikre korrekte og ensartede afregningspriser. Dansk Erhverv bragte muligheden for at etablere en kontrolenhed op i ekspertgruppen for frit valg i ældreplejen, da der er behov for øget transparens i de beregninger, som kommunen foretager ift. at beregne prisen på den ydelse, som skal leveres af den private leverandør.

Rapporten konkluderer, at en kontrolenhed formentlig vil medføre øget en administration og udgiftstung byrde i staten, som skal etablere og administrere kontrolorganet, og i kommunerne pga. behandlingen af klagesager.

Fra Dansk Erhvervs side er vi lodret uenige. Udgifterne til verserende retssager overstiger langt udgifterne til, hvad man forventer en central kontrolenhed vil koste i drift. Samtidig vil kontrolenheden forebygge, at vi ikke i fremtiden skal se udgiftstunge retssager på området, da kontrolenheden kan tage dem i opløbet.

Som det er lige nu mangler der gennemsigtighed i kommunernes afregningspriser, og der er risiko for, at samtlige private leverandører underbetales. Desværre er gennemsigtigheden og muligheden for indsigt i kommunernes økonomi i al almindelighed så besværlig, at muligheden for at opregulere afregningspriserne er næsten ikkeeksisterende. Derfor mener vi fra Dansk Erhvervs side, at der fortsat er behov for en kontrolenhed.

Positive elementer, men brug for større ambitioner
Dansk Erhverv er positive overfor nogle gode elementer i panelets anbefalinger, men samlet set mangles der et større fokus på de mest centrale udfordringer for ældreområdet, nemlig mere selvbestemmelse, færre dokumentationskrav og større plads til medarbejdernes faglighed. Derfor mener Dansk Erhverv, at det centrale pejlemærke for reformeringen af ældreplejen bør være den enkelte borgers behov og forventninger til kvaliteten.

Kontakt

Offentlig-privat samarbejde

Morten Jung

Branchedirektør for OPS
Medarbejderprofil