Gemt

Danskernes lyst til at købe brugte varer hos netbutikkerne stiger

25. april 2023

Det er især forventningen om en god pris, der får flere forbrugere til at købe brugte varer hos netbutikkerne, viser tal Fra Dansk Erhvervs E-handelsanalyse. 

Hent E-handelsanalysen for marts 2023 nederst på siden

De danske forbrugere har siden ”far var ung” købt alt fra brugte sko til telefoner og havefliser af hinanden hos eksempelvis Den Blå Avis.  

De seneste par år er flere netbutikker også begyndt at tilbyde brugte varer.  

Nye tal fra Dansk Erhvervs E-handelsanalyse fra marts 2023 viser, at den idé langsomt men sikkert er ved at vinde indpas hos forbrugerne.  

I analysen svarer 18 procent, at de har købt brugte varer online, mens 38 procent af dem, der ikke har prøvet det, vil overveje at gøre det i fremtiden.  

”Begge tal er moderat større end sidste år, så selvom det stadig er et mindretal, der handler brugte varer hos netbutikkerne, så er det et voksende marked,” siger Andreas Børresen, som er chefkonsulent i Dansk Erhverv, hvor han arbejder med e-handel og bæredygtighed.  

Kom med til seminar i Århus, hvor vi sætter fokus på salg af brugte varer og gensalg. Det er 9. maj og gratis for medlemmer. 

Les Deux: Det giver mening 

Den stigende lyst til at købe brugt online kan modevirksomheden Les Deux også mærke. Den danske virksomhed begyndte for knap et år siden at sælge brugte varer online og har siden oplevet stor interesse, forklarer Anna Österdahl, som er CRS manager hos Les Deux: 

”Siden vi lancerede, har vi fået god respons fra vores kunder. Vi kommunikerede også ud omkring vores Rewear program sidste uge, hvor vi kunne se et tydeligt resultat i form af aktivitet på genbrugsplatformen. Generelt kan vi se, at både salgstal og antal views på vores salgsplatform for brugte varer er stabilt stigende.” 

Udover at tilbyde kunderne en ekstra god handel, så er målet for Les Deux også at indsamle og bruge viden fra salget, forklarer Anna Österdahl:  

”Det er en del af vores strategi at forlænge vores produkters levetid. Det gør vi ved at lave kvalitetstøj, der holder længe, men nu satser vi også på at kunne bruge det data, vi kan indsamle i forbindelse med salg af de brugte varer, til at optimere vores produkt endnu mere omkring blandt andet holdbarhed. At tage ansvaret for de produkter, vi sætter i markedet, og at få dem ind i et forbrugerloop igen, synes vi, giver meget god mening og er et vigtigt ansvarligt signal til både til markedet og til kunderne.” 

Hun fortæller videre, at mange af kunderne ofte også køber et nyt produkt med, når de køber brugte varer.  

Prisen lokker, bæredygtighed betyder mindre 

Det er i høj grad forventningen om at kunne spare penge, der får forbrugerne til at søge mod de brugte varer. Faktisk er prisens betydning vokset betydeligt siden vores seneste forbrugeranalyse om emnet. 

Den udvikling kommer ikke bag på Andreas Børresen, der henviser til, at pris generelt er begyndt at fylde mere for forbrugerne det seneste år. Til gengæld er en han lettere overrasket over en anden udvikling: 

”Vores E-handelsanalyse 2022 viser godt nok, at bæredygtighed generelt ikke spiller den store rolle, men det er alligevel iøjnefaldende, at selvom det bæredygtige aspekt stadig er blandt de væsentligste grunde til at handle brugte varer, så fylder det markant mindre hos forbrugerne end tidligere.” 

Usikkerhed om kvaliteten 

Mens forventningen om at gøre en god handel lokker forbrugerne, så er den manglende mulighed for at røre ved en brugt vare den største barriere for hele 9 ud af 10 forbrugere.  

”Det bedste råd til netbutikkerne med brugte varer må være at overveje, hvordan de kan give forbrugerne bedre mulighed for at se og røre produkterne. Kan det ikke lade sig gøre, så skal man gøre meget ud af at forklare, hvordan man klargør produkterne, og hvordan man som forbruger er juridisk stillet ved køb af brugte varer,” siger Andreas Børresen og fortsætter: 

”Det minder om den tendens, vi ser, når forbrugerne handler dagligvarer online: man er usikker, indtil man har prøvet, hvorefter man bliver overbevist om, at det faktisk fungerer.” 

Flest køber tøj 

 Tøj, sko og accessories er klart den største varekategori på nettet og det gælder også, når det kommer til at købe brugte varer. Der er dog sket et fald det seneste år, hvor salget af Computer, smartphones mv., og (måske lidt overraskende) personlig pleje/Kosmetik omvendt er gået frem. 

Hvem køber brugte varer? 

Det er klart de unge, der køber flest brugte varer online, og det er også i denne gruppe, at der er flest, som har en intention om det.  

 

 

Kontakt

Digital Handel

Andreas Børresen

Chefkonsulent
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent