Gemt

Ny europæisk aftale om sikrer flere ladestandere til brint- og el-lastbiler

13. april 2023

EU's institutioner har indgået en aftale om den såkaldte AFIR-forordning. Aftalen fastsætter fælles europæiske minimumskrav for, hvor og hvor mange ladestandere der skal opsættes til den tunge transport.

Aftalen har været en grundsten i ambitionerne om at omlægge den tunge vejtransport og skal skabe større sikkerhed for vognmænd og transportvirksomheder, så de har adgang til den nødvendige tank- og ladeinfrastruktur.

Landestandere til lastbiler og busser for hver  120 km. hovedvej
I 2028 skal medlemslandene have sikret, at der er ladeinfrastruktur til lastbiler og busser for hver 120 km ved hovedvejene. Ladeområderne skal have en samlet effekt på 1.400-2.800 kW. Det er en noget mindre ambitiøs målsætning end det, som Kommissionen oprindeligt spillede ud med.

"Batteriernes korte rækkevidde kan delvist løses, hvis lastbilerne har mulighed for at lade, hver gang de alligevel skal holde hvil. Her er kravet om ladestationer for hver 120 km alt for lidt. Vi havde gerne set, at man havde holdt sig til det oprindelige forslag om opsætning af ladestationer til den tunge transport for hver 60 km. Men også effektkravet er for lavt," siger branchedirektør for Transport i Dansk Erhverv, Jesper Kronborg.

En lastbil skal kunne oplade på under 45 minutter
Hvis en stor lastbil skal kunne oplade på under 45 minutter, er der behov for megawatt-ladepunkter, og effektbehovet er derfor en del over de minimumskrav, der ellers er fastsat i aftalen.

Vi afventer nu en dansk strategi for opsætning af ladeinfrastruktur til den tunge transport. Her er håbet og forventningerne, at man er en del mere ambitiøs og imødekommer branchens faktiske behov.

For brint skal der opsættes tankinfrastruktur for hver 200 km, og der er samtidig også fastsat krav om, at havne og lufthavne skal tilvejebringe landstrøm til hhv. skibe og stillestående fly.

Busser og lastbiler skal benytte samme ladepunkter
For busser mangler der en selvstændig strategi. AFIR-forordningen tager udgangspunkt i, at busser og lastbiler kan benytte samme ladepunkter.

"Turistbusser kan ikke bare oplade på samme områder som lastbiler, fordi der er behov for plads og rum til de passagerer, der rejser med. Og det er særligt i byområder, hvor af- og pålæsning foregår, at vi mangler ladeplads til vores busser. Her håber jeg også, at man imødekommer denne problematik i den danske strategi," udtaler Jesper Kronborg.