{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
17. april 2023
Forebyggelse af det psykiske arbejdsmiljø og samarbejde om trivsel
Branchefællesskabet for arbejdsmiljø - kontor (BFA Kontor), hvor Dansk Erhverv er repræsenteret, har indtil 2030 et særligt fokus på trivsel og at forebygge det psykiske arbejdsmiljø indenfor indsatsområdet ”ubalance i opgaver, indflydelse og udviklingsmuligheder”.
Derfor har BFA kontor udarbejdet hjemmesiden sammenomtrivel.nu, som indtil videre er blevet taget rigtig godt imod. Budskabet er i al sin enkelhed, at det er hovedet, det handler om. Trives hovedet, trives også medarbejdere og virksomheden. Her findes blandt andet dialogkort samt en Trivselstest, som ud fra ens besvarelse giver anbefalinger til materialer og værktøjer, som kan hjælpe med at skabe mere trivsel på arbejdspladsen.
’Sammen om Trivsel’ er gratis at bruge, og der er indhold målrettet ledere, medarbejdere og arbejdsmiljøorganisationer på hele det private kontorområde.
Tilbage i 2020 indgik regeringen og arbejdsmarkedets parter en aftale om nationale mål for arbejdsmiljøindsatsen, som var fokuseret på forebyggelse og reduktion af arbejdsulykker, kemisk arbejdsmiljø, ergonomisk arbejdsmiljø og det psykiske arbejdsmiljø med hensyn til udvalgte brancher.
BFA Kontor fik en ekstrabevilling med henblik på at forebygge det psykiske arbejdsmiljø i callcentre og vikarbranchen, fordi henholdsvis 19,4 og 22,8 % af respondenterne i NFA’s undersøgelse ’Arbejdsmiljø og Helbred 2018’ svarede, at de oplevede en ubalance i opgaver, indflydelse og udviklingsmuligheder. Der er sat et reduktionsmål på 5 procentpoint for begge brancher frem til 2030, som skal indfries ved brug af virksomhedsrettede aktiviteter.
Det er vigtigt at være opmærksom på det særlige trepartsforhold mellem vikar, vikarbureau og brugervirksomhed. Efter arbejdsmiljøloven har brugervirksomheden som udgangspunkt ansvaret for vikarens arbejdsmiljø, da de har instruktionsbeføjelsen over vikaren og vikarens arbejde, jf. også bekendtgørelse om arbejdets udførelse nr. 1234.