Gemt

Tysk e-handel i dramatisk fald

13. april 2023

Det er især et vigende salg af tøj og sko, der fik e-handlen på det vigtige eksportmarked til at dykke med 15 procent i første kvartal af 2023. 

Dansk e-handel har været ramt af modvind i begyndelsen af 2023, men syd for grænsen ser det markant værre ud.  

Nye tal fra den tyske e-handelsorganisation BEVH viser, at salget af fysiske varer online faldt med 15 procent sammenlignet med samme kvartal sidste år. Faldet skyldes især, at de tyske forbrugere holder igen med ”ikke-nødvendige” varer såsom tøj og sko, vurderer BEVH – tøjsalget, som ligesom i Danmark er den største varegruppe online, faldt med 20 procent.  

Tysk pessimisme 

Tallene stemmer fint overens med stemningen hos de tyske e-handlere, lyder det fra BEVH. I en undersøgelse svarer knap halvdelen (46 procent), at de forventer lavere salg i 2023 sammenlignet med 2022. Kun hver fjerde forventer bedre salg.  

Det tyske fald kommer ikke bag på Jens Wedenborg, som arbejder med e-handelseksport i Dansk Erhverv. Han henviser til, at der også i Tyskland er stor økonomisk usikkerhed hos forbrugerne: 

”Tyskland er et vigtigt marked for de danske virksomheder, og derfor er det selvfølgelig ikke godt, at det falder så markant. Jeg tror dog, at vi stille og roligt vil se en bedring, som vi også er begyndt at se i Danmark, og derfor er det stadig oplagt at kigge mod Tyskland for de danske netbutikker med eksportambitioner.” 

”Det er også værd at bemærke, at salget af digitale services inklusive rejser er vokset gevaldigt,” slutter han.  

Er du interesseret i det tyske marked? Så hent vores eksportguides, hvor vi kan hjælpe med alt fra tal til jura  eller tag fat i Jens Wedenborg.  

Kontakt

Digital Handel

Jens Wedenborg

Chefkonsulent
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent