{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
30. august 2023
En ny undersøgelse, som Dansk Erhverv har lavet, viser, at danskernes er blevet mindre fleksible, når det gælder tidsforbruget på transport til og fra arbejde. Undersøgelsen viser, at kun hver 5. kan leve med en transporttid på 45 minutter hver vej til og fra job.
”Først og fremmest er det brandærgerligt, at danskerne er mindre villige til at pendle end de var for fem år siden. Årsagerne skal formentligt findes i, at vi befinder os i en tid, hvor ledigheden er lav og beskæftigelsen høj. Det er altså relativt set nemt at få et arbejde, og man føler sig måske mere sikker i det arbejde, man har. Erfaringerne fra coronatiden kan også spille en rolle. Her blev danskerne mere opmærksomme på betydningen af transporttid for deres hverdag. Endelig er benzinpriserne jo også høje i disse dage. Det kan også have noget at sige. Men samlet set er det problematisk for erhvervslivet, at danskernes appetit på at pendle er lav. For når virksomheder skal ansætte medarbejdere, så betyder villigheden til at pendle meget i forhold til rekrutteringsgrundlaget,” siger Peter Halkjær, arbejdsmarkedschef i Dansk Erhverv.
Hver fjerde har en smertegrænse på 22,5 minutter
Peter Halkjær peger desuden på, at 23 procent af danskerne i beskæftigelse højest er indstillet på at acceptere en samlet daglig pendlertid på 45 minutter dagligt.
”Vi ser altså, at næsten hver fjerde højest vil have en transporttid på 22,5 minutter til arbejde. Manglende vilje til at acceptere pendlertid reducerer den enkeltes søgeradius markant i tilfælde af ledighed, eller ønske om et nyt job. Det betyder alt andet lige, at flere går ledige i længere tid end højest nødvendigt og altså at ledigheden derfor bliver højere. For virksomhederne betyder det jo også alt andet lige, at der er færre ansøgere at vælge imellem, og det er også en dårlig ting. Mobilitet og fleksibilitet er nøglen til et dynamisk arbejdsmarked, og når der bliver mindre af de ting, så skader det dansk erhvervsliv og dermed også det danske samfund,” siger Peter Halkjær.