Gemt

Dansk Erhverv: Bekymring over den netop indgåede aftale om en national passagerafgift

15. december 2023

Regeringen har netop indgået en aftale med SF og Enhedslisten om en national afgift på flypassagerer. Aftalen giver anledning til bekymring for den grønne omstilling af luftfartsbranchen og ikke mindst konkurrencedygtigheden i en i forvejen presset sektor. 

Regeringen, SF og Enhedslisten har indgået en aftale om en national afgift på flypassagerer. Formålet med afgiften er at skabe grøn omstilling i luftfarten. Problemet er, at man er blevet enige om, at en stor del af provenuet skal gå til en forhøjelse af ældrechecken, som Regeringen også selv havde foreslået i udspillet til forhandlingerne.  

Dansk Erhverv stiller sig meget undrende over for denne del af aftalen: 

“Hvis man indfører en national afgift på flypassagerer for at få gang i den grønne omstilling af luftfarten, så klinger det jo noget hult, når man kanaliserer en stor del af provenuet fra denne afgift over i en forhøjelse af ældrechecken. En grøn afgift på luftfart som ikke ubeskåret går til grøn omstilling af luftfart er bare en afgift. Og det kan vi ikke bakke op om i Dansk Erhverv,” siger Jesper Kronborg, branchedirektør for transport i Dansk Erhverv. 

Dansk Erhverv undrer sig i det hele taget over, at Regeringen ikke har lyttet til sit eget Klimapartnerskab for luftfart. 

“Regeringen har selv nedsat et Klimapartnerskab for Luftfart som tilbage i sommeren i 2023 fremlagde et forslag til en passagerafgift, der omfavnede ambitionerne i regeringsgrundlaget, og som samtidig tog højde for den EU-regulering, der er på vej.  

Det er da noget besynderligt, at man nu straffer en branche, der går konstruktivt til værks med at sikre den grønne omstilling og faktisk selv foreslår en afgift.  

Det er desværre en yderst bekymrende tendens, vi ser, når det generelt set kommer til transportbranchen; at man på den ene side italesætter og begrunder indførelsen af en afgift med behovet for grøn omstilling, og på den anden side undlader at tilbageføre provenuet fra disse afgifter til transportbranchens grønne omstilling, hvor behovet og udfordringerne er særligt store.” siger Jesper Kronborg.  

Samtidig står det klart, at aftalen lægger op til at forhøje afgiften på de lange ruter i forhold til Regeringens udspil.  

“Vi forstår ikke, hvorfor aftaleparterne har fundet det nødvendigt at forhøje regeringens oprindelige udspil til en afgift på de lange ruter.  

EU har allerede vedtaget lovgivning for den grønne omstilling af den europæiske luftfart som udfaser gratiskvoter til luftfarten og sikrer iblanding af bæredygtige flybrændstoffer. Dette vil alt andet lige betyde højere billetpriser.  

Samtidig er vi bekymrede for konkurrencedygtigheden i dansk luftfart. Der er tale om en i forvejen hårdt prøvet sektor på grund af to års corona-nedlukninger, der som følge heraf fortsat bærer rundt på en milliardgæld.  

Selvfølgelig skal luftfartsektoren omstille sig, men hvorfor ikke gøre det på en måde, hvor man rent faktisk tager hensyn til en branche som har så stor betydning for dansk økonomi, arbejdstagere og erhvervsdrivende,” siger Jesper Kronborg. 

Den politiske aftale om en national afgift på flypassagerer er indgået mellem Regeringen, SF og Enhedslisten. Der er altså tale om en smal aftale, hvilket også vækker bekymring hos Dansk Erhverv: 

“Der er tale om en smal aftale og det bekymrer os, fordi der er lagt op til et ”pitstop” i 2027, hvor aftalen skal evalueres. Her så vi gerne, at så mange partier som muligt var med til at evaluere aftalen ikke mindst i lyset af udviklingen for bæredygtige flybrændstoffer samt EU-lovgivningen for grøn luftfart som i 2027 vil have været i kraft allerede i et par år,” siger Jesper Kronborg.  

Kontakt

Transport

Jesper Kronborg

Branchedirektør for Dansk Erhverv Transport
Medarbejderprofil