Gemt

Kommentar: Vejnettet for lastbiler med dobbelttrailere skal udvides

20. december 2023

Ny lovgivning sender fra årsskiftet ekstra lange lastbiler ud på en forsøgsstrækning mellem Aarhus og Høje Taastrup. Med de såkaldte dobbelttrailer-vogntog kan virksomhederne fragte mere gods med færre lastbiler, og det er godt for klimaet og konkurrenceevnen. I et debatindlæg i MobilityTech argumenterer Dansk Erhverv for at udvide vejnettet og høste yderligere gevinster.

Dansk Erhverv har længe presset på for at få effektiviseret lastbiltransporten og tager derfor varmt imod muligheden for at køre med dobbelttrailere fra årsskiftet.

Virksomhederne tripper for at komme i gang, for der er mange fordele ved at kunne fragte mere gods med færre lastbiler. Konkurrenceevnen bliver større, og CO2-udledningerne bliver mindre.

Fordelene for samfundet er understøttet i Vejdirektoratets analyser. Dobbelttrailere er en lavthængende frugt i den grønne omstilling, og alene på forsøgsstrækningen vil det sparer samfundet for 750 tons CO2 årligt.

I et debatindlæg i MobilityTech argumenterer Dansk Erhverv for at maksimere fordelene og udvide vejnettet yderligere. Der er mindre vejslid forbundet med dobbelttrailere, og det sparer udgifter til vejvedligehold, som kan investeres i ombygning af vejkryds og rastepladser, der skal til for at udvide vejnettet.

Det skal også være let for virksomhederne at få adgang til vejnettet, men det kræver, at der bliver oprettet en "virksomhedsordning". Det skal muliggøre, at virksomheder eller transportknudepunkter langs vejnettet på en enkelt og fleksibel måde kan blive koblet op på vejnettet. Dansk Erhverv arbejde tæt samme med myndighederne og det politiske niveau for at etablere en sådan ordning.

Læs hele debatindlægget her: ⇒ Dobbelt op på trailere, dobbelt op på gevinster

Du finder de to nye bekendtgørelser om dobbelttrailer-vogntog nederst på siden ⇓

Kontakt

Transport

Kristian Baasch Pindbo

Fagchef for tung transport