{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
21. februar 2023
Det er i din interesse, at varerne er udstillet, så dine kunder kan se dem, og derfor bærer du også selv ansvaret for eventuelle uheld. Som udgangspunkt kan du derfor ikke kræve, at kunden skal betale for varerne, hvis der er tale om et hændeligt uheld.
Uansvarlige handlinger kan medføre et erstatningsansvar
Sagen er en helt anden, hvis personen har handlet uansvarligt og for eksempel svinget rundt med en stok, forsøgt at jonglere med varerne eller løbet rundt og leget fangeleg i butikken. I sådanne tilfælde vil du efter de almindelige erstatningsregler kunne kræve, at personen betaler for de ting, der er blevet ødelagt. Det er altid en konkret vurdering, hvor meget der skal til for, at en kunde bliver erstatningsansvarlig, og der findes desværre ikke et fast svar på, hvornår en kunde skal betale.
Hvad hvis børn ødelægger noget?
Børn kan blive erstatningsansvarlige på samme måder som voksne, men der vil altid blive taget hensyn til børnenes alder, når man vurderer, om de har handlet unormalt og dermed kan blive erstatningsansvarlige. Hvis der er tale om helt små børn, kan forældrene blive erstatningsansvarlige, hvis det vurderes, at forældrene ikke har ført tilstrækkeligt tilsyn med børnene og det har været medvirkende til, at børnene ødelagde noget.
Hvis et barn bliver vurderet at være erstatningsansvarlig, hæfter forældrene for de første 7.500 kroner overfor dig som skadelidt. Hvis erstatningsbeløbet er højere end 7.500 hæfter barnet selv for de resterende beløb.
Hvad hvis det står på et skilt?
Nogle butikker vælger at sætte et skilt op, hvor der står, at man skal betale for varen, hvis man ødelægger den. Rent juridisk holder den dog ikke. Du kan ikke fraskrive dig dit eget ansvar for hændelige uheld ved at opsætte et skilt.
Gode råd til dig som butiksejer
Det bedste råd er derfor at indrette din butik på en måde, hvor der er plads til, at kunderne kan komme rundt, uden at de risikerer at vælte dine varer ned fra hylderne.