Gemt

Mobilitet i København

21. februar 2023

Københavns Borgerrepræsentation har netop vedtaget en ny ”byrums- og trafikplan for Middelalderbyen” i hovedstaden. Vedtagelsen er en vigtig kilometersten i en længere proces, der strækker sig årtier tilbage og heller ikke er slut med denne vedtagelse.

Dansk Erhvervs fokus i processen har været at sikre og udbygge den erhvervsmæssige mobilitet og muligheden for at drive forretning i Middelalderbyen. Samtidig er det vores fokus at gøre byen endnu mere tilgængelig og attraktiv for turister og andre gæster i byen.

Det er i den forbindelse vigtigt at have for øje, at Borgerrepræsentationen siden åbningen af Strøget i 1962 til nu har støttet en proces mod bedre forhold for gående og cyklister og stadig mere restriktive regler for biler.

Klimamæssigt er København samtidig allerede omfattet af miljøzonelovgivningen og byen bevæger sig – som andre danske og europæiske storbyer – derfor klimamæssigt frem mod at blive en såkaldt nulemissionszone, hvor trafikken ikke må udlede noget overhovedet.

Dansk Erhverv er enig i målet om en nulemissionsby, men påpeger gerne og ofte, at processen frem mod en målet er helt afgørende for byens udvikling. Det skal være teknisk, praktisk og økonomisk muligt for erhvervsliv, myndigheder og private at gennemføre de tiltag, der skal til for at nå i mål. Ellers dør patienten på operationsbordet selv om operationen lykkes.

I forhold til detaljerne i planen er parkering fokusområde. Der kører ca. 15.000 biler i døgnet i middelalderbyen og 40.000 af de 120.0000 mennesker, der hver dag pendler ind til København, pendler til Middelalderbyen. De 1.050 offentlige parkeringspladser er derfor allerede nu helt utilstrækkelige til at betjene behovet, hvis alle skulle køre i bil. Heldigvis er København det tættest betjente område i Danmark af kollektiv trafik og der er planer om yderligere udbygning. Det bliver ekstra vigtigt fordi aftalen betyder, at 750 ud af de 1.050 offentlige parkeringspladser nedlægges.

Aftalen rører dog ikke ved de 4.000 private parkeringspladser i området. De nedlagte parkeringspladser vil derfor primært have betydning for beboere uden egen parkeringsplads og vil frigive arealer til cykelparkering, grønne områder og bedre forhold for gående – herunder turister.

Det efterlader erhvervstrafikken, der naturligvis har haft stor fokus hos Dansk Erhverv i processen.

Nedlæggelse af parkeringspladser må ikke medføre at det bliver sværere at drive forretning i Middelalderbyen eller at det bliver sværere for private at modtage leveringer fra erhvervslivet, hvad enten det handler om e-handelspakker, produkter til butikker, caféer, hoteller og restauranter eller et besøg fra en VVS’er.

Dansk Erhverv mener, at der skal åbnes for nye leveringsformer og -tidspunkter. Fx giver eldrevne cykler, varebiler og lastbiler mulighed for lydsvag levering om natten, hvor trafikken ikke er så tæt eller smidigere levering udenom biltrafikken. Det er der lyttet til hos myndighederne og en række igangværende og fremtidige projekter vil undersøge og kvalificere mulighederne her.

Vi er således langt fra i mål her. Samtidig er udviklingen i København på godt og ondt retningsgivende for tiltag i resten af Danmarks byer. Derfor er det vigtigt at følge udviklingen tæt.

 

Kontakt

Transport

Jesper Højte Stenbæk

Fagchef for transport og infrastruktur
Medarbejderprofil