Gemt

Rekordår med mørke skygger i dansk turisme

09. februar 2023

2022 blev et historisk godt år for hoteller, restauranter, attraktioner og mange andre virksomheder i turisme- og oplevelseserhvervet. De kunne nemlig byde velkommen til rekordmange gæster, viser nye tal fra Danmarks Statistik. Men der er stadig lang vej tilbage til normale tider for turismen, påpeger Dansk Erhverv.

Danmarks Statistik har netop udgivet overnatningstal for hoteller, feriecentre, campingpladser, vandrerhjem og lystbådehavne i 2022. I alt foretog danske og udenlandske turister 39,6 mio. overnatninger i 2022. Det er en stigning på 4,3 mio. eller 12,1 pct. ift. 2019, som var året for den seneste turismerekord.  Dertil skal tilføjes de 23,3 mio. danske og udenlandske overnatninger i udlejede danske feriehuse i 2022. Her var der også fremgang i forhold til 2019 på 12,4 pct.

Fremgangen vækker glæde hos erhvervsorganisationen Dansk Erhverv.

”Størstedelen af fremgangen i 2022 kan vi takke danskerne og tyskerne for, og væksten er størst langs kysterne. Men vi mangler stadig turister fra Sverige, Norge, Storbritannien, USA og Kina. Derfor skal der ekstra tryk på markedsføringen af Danmark i udlandet, og ruteudviklingen skal også styrkes,” siger Lars Ramme Nielsen, markedschef for turisme.

På trods af det store comeback af turister, så er det langt normale tider i dansk turisme, påpeger Dansk Erhverv.

”Årets flotte resultater er lykkedes på trods af stor modvind. Rigtig mange virksomheder har manglet personale, og omkostninger på blandt andet energi og fødevarer er steget markant, hvilket har presset indtjeningen mange steder. Der har været godt med gæster, men en særlig indsats i 2023 bliver også at fastholde og øge turisternes forbrug,” siger Lars Ramme Nielsen.

Det må ikke blive dyrere at være turist i Danmark
2022 blev et år med historisk høj inflation, økonomisk usikkerhed og stigende energipriser. Men som overnatningstallene viser, så stoppede det ikke forbrugernes rejselyst.

”Turismeerhvervet i Danmark er underlagt højere moms, højere afgifter og dyrere arbejdskraft end konkurrenterne i udlandet. Der er derfor brug for at se på rammevilkårene for at fastholde konkurrenceevnen. Virksomhederne er i international konkurrence og kan derfor have svært ved at justere deres priser og omkostninger i lyset af den stigende inflation. Dermed kommer der pres på indtjeningen. I den internationale konkurrence om turisterne spiller prisen på destinationen en stor rolle. Danmark er i forvejen et dyrt land, derfor må og skal vi ikke gøre det dyrere at være turist,” siger Lars Ramme Nielsen.

Dansk Erhverv mener, at det i denne sammenhæng er vigtigt, at det offentlige påtager sig store dele af opgaven og finansieringen af internationale destinationsmarkedsføring. Dette er et kollektivt gode, som ingen andre kan løfte.

Kontakt

Turisme, oplevelse & kultur

Lars Ramme Nielsen

Branchedirektør
Medarbejderprofil