Gemt

Trends og tendenser – en dag i tallenes og vidensdelingens tegn

23. februar 2023

Sammen med Voyado og IMPACT inviterede Dansk Erhverv Digital Handel på en gennemgang af de nyeste indsigter inden for detailhandel set i et omnichannel-perspektiv.

Med afsæt i de tre største skandinaviske analyser indenfor B2C: The Voyado Index 2022 og IMPACT Omnichannel Index 2022, samt E-handelsanalysen, blev der stillet skarpt på de største udfordringer og muligheder, som retailers står overfor i 2023.

Er du nysgerrig på trends og tendenser? Log ind og hent E-handelsanalysen her

Der blev budt velkommen af Carsten Rose Lundberg, fagchef for digital handel hos Dansk Erhverv, som fremlagde dagens program, men også kom ind på, hvorfor omnichannel er vigtig fra Dansk Erhvervs perspektiv:

”E-handelsanalysen viser, at det for forbrugerne ikke er et spørgsmål om enten/eller, men derimod både og. En ud af fem danskere siger, at de ikke kan forestille sig, at der er noget, de ikke vil købe online. Det betyder jo så også, at fire ud af fem danskere har visse produkter, hvor det ikke ville falde dem naturligt at handle dem online. Det at se, føle, røre og smage produkter - alle de ting, som online handel endnu ikke kan – betyder en del for mange forbrugere.”

imageyacf8.png

Det handler om effektivitet – i din brug af data

Efter introduktionen var det tid til at se på data. For data var i fokus for dagens talere. Jesper Neergaard Paustian, CBDO hos IMPACT, var den første på scenen, hvor han tog udgangspunkt i IMPACTs Omnichannel Index.

Som han pointerede, satte pandemien gang i en kæmpe vækst i den digitale handel, som siden er den stilnet af. Derfor er det vigtigt ikke kun at indsamle data, men fremfor alt bruge den effektivt.

imagec766u.png

Da Jesper var færdig, var det tid til at byde velkommen til Felix Kruth, CPO hos Voyado, som havde et lidt mere internationalt perspektiv. Med en dataindsamling, der strækker sig over de nordiske lande, baserer Voyados Shopping Index sig på mere end 164 millioner handler.

Efter en kompakt, men ikke mindst interessant, første time, var det tid til paneldebatten. Her deltog Ylva Wernhoff, Head of CRM & loyalty hos By Malene Birger, Peter Anders Franch, Head of Customer Insights & Execution hos Matas, og Anne Marie Lange, Loyalty Manager hos Rosendahl Design Group.

Det var et engageret publikum, der stillede spørgsmål til panelet, hvor der blandt andet blev spurgt ind til synet på muligheden for, at metaverset bliver det aspekt, der netop giver de digitale butikker muligheden for at tilbyde deres kunder at ”se”, ”høre”, ”prøve” og ”røre” produkterne i den digitale købsproces.

Indsigt i markedet

Mere end 50 deltagere var mødt op ved IMPACTs lokaler på Amager, og der var tilfredse miner hos dem, da arrangementet lakkede mod enden.

”Jeg kom for at høre noget om industrien og så har vi også lige læst E-handelsanalysen. Det var spændende at komme ind og høre om nogle af de trends, vi kunne læse om i rapporten, og se, at det også er det, andre er kommet frem til,” siger Lasse Rey-Andersen, CTO hos Apopros, inden han afslutter:

”Omnichannel er der jo mange, der bruger, så vi var også nysgerrige på, hvad de ser og gør på markedet. Jeg synes, at det var rigtig godt – med nogle spændende og velforberedte talere, der præsenterede nogle virkelig interessante tal. Jeg havde regnet med, at der ville være en del at tage med herfra, men jeg synes faktisk, at det var endnu mere spændende og, ikke mindst, konkret, end jeg havde forventet.”

Nogle af hovedpunkterne fra dagen:

  • Brug de digitale og fysiske kanalers forskellige styrker til at spille hinanden bedre

  • Lyt mere til jeres kunder, fokuser på 1. parts data på tværs af kanaler og brug det til at målrette og være relevante i jeres kommunikation

  • Trafik bliver kun dyrere, så invester i jeres loyale kunder – sæt fastholdelse før akkvisition

  • Mobilen er fremtiden, så fokuser på kunderejsen der også

Kontakt

Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Branchedirektør for digital handel
Medarbejderprofil
Digital Handel

Mathilde Møller

Konsulent