{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
18. januar 2023
Rådet og Europa-Parlamentet blev i december enige om at oprette et nyt CO2-emissionshandelssystem for bygnings- og vejtransportsektoren. Systemet vil gælde for både person- og erhvervstransporten.
Den nye EU-lovgivning er en del af EU’s Fit for 55-pakke.
"Det gode ved det nye kvotesystem er, at det er en markedsbaseret europæisk løsning, og at en del af provenuet går tilbage til medlemslandene, som de skal bruge på grøn omstilling inden for fx transport. Det er også positivt, at ansvaret kommer til at ligge på brændstofleverandørerne. Når det er sagt, er det vigtigt at se på, om nationale reguleringer og afgifter på området fører til dobbeltbeskatning. For at sektoren kan blive klar til det nye system, er det også afgørende, at der hurtigst muligt sker en udrulning af grønne teknologier og nødvendig ladeinfrastruktur til nulemissionskøretøjer," siger Jesper Kronborg, branchedirektør i Dansk Erhverv Transport.
Hvornår træder det i kraft?
Kvotesystemet for vejtransporten skal indføres i 2027. Hvis energipriserne bliver usædvanligt høje (over 106 euro/MWh), vil indførelsen af det nye system blive udsat til 2028.
Medlemsstaterne har mulighed for midlertidigt at fritage leverandører fra kvotesystemet indtil december 2030, såfremt de er pålagt en CO2-afgift på nationalt plan, som svarer til eller er højere end auktionsprisen for kvoter i det nye emissionshandelssystem.
Hvad er prisen?
Der indføres et prisloft i kvotesystemet indtil 2030 på 45 euro pr. ton CO2. Det betyder, at hvis kvoteprisen overstiger 45 euro, så vil der blive frigivet yderligere kvoter for at øge udbuddet og dermed sænke prisen.
Ansvaret for at handle de nye kvoter pålægges leverandørerne af brændstofferne, og det bliver dermed ikke en opgave for fx vognmændene.
Prisen på 45 euro pr. ton CO2 kommer til at svare til, at dieselprisen stiger med ca. 0,9 kroner pr. liter.
Den Sociale Klimafond
Som en del af det politiske kompromis oprettes der en ”Social Klimafond” på ca. 87 mia. euro. Fondens formål er at finansiere foranstaltninger og investeringer, der skal afbøde de negative socioøkonomiske virkningerne ved det nye kvotesystem på sårbare borgere, mindre virksomheder og transportbrugere.
Fonden vil blive oprettet i perioden 2026-2032. Fondens indtægter kommer dels fra salget af kvoter samt et bidrag på 25 pct. fra medlemsstaterne.
Det resterende provenu fra salget af kvoter, vil blive delt 50/50 mellem medlemsstaterne og EU. Brugen af disse midler kommer med en betingelse om, at de anvendes på grønne tilgang i de sektorer, der er blevet omfattet af kvotesystemet.
Læs mere om EUs Fit for 55-pakke