; ;
Gemt

Tjommi går i krig mod butikkerne, når varer sættes ned i pris

03. januar 2023

Er det sandt, at forbrugere har ret til at få differencen tilbage, hvis en vare bliver sat ned efter købet? Svaret er nej, forbrugeren har ikke krav på at få pengene tilbage, bare fordi varen bliver sat ned i pris. Men forbrugere kan for eksempel udnytte en prisgaranti, en fortrydelsesret eller en aftalt returret.

 

Under overskriften ”Henrik går i krig mod butikkerne. Folk har ret til deres penge” omtalte Ekstrabladet.dk den 1. januar 2023 en app – Tjommi – der sikrer, at forbrugere automatisk får deres penge tilbage, hvis den vare, de har købt, falder i pris.

Ifølge stifterne bag appen er den nu blevet downloadet 150.000 gange.

Udbyderen af appen, Tjommi, lover med følgende udsagn forbrugere, at de kan få deres penge tilbage, hvis en vare sættes ned i pris:

Få dine penge tilbage 

Vidste du, at du kan få dine penge tilbage, hvis prisen falder efter dit køb? Vi hjælper dig med at få denne forskel tilbage. Automatisk!”

Få altid den bedste pris 

10% af alt du køber falder i pris efter dine køb. Vi henter automatisk prisforskellen tilbage til dig.”

Sign up med din e-mail og få dine penge tilbage automatisk.

1) Vi henter dine kvitteringer fra din e-mail, 2) Vi scanner markedet 24/7 for bedre priser på dine køb, 3) Vi kontakter butikken på dine vegne og sikrer os, at du får refunderet dine penge.”

Prisen for det er 25% af det (eventuelt) tilbagebetalte beløb.

Men hvad har en forbruger egentlig krav på?

  • En erhvervsdrivende har ikke pligt til at oplyse en forbruger om, at en vare kommer på udsalg. Forbrugeren har derfor ikke ret til erstatning eller et afslag i prisen, hvis en vare bliver sat ned efter købet.
  • Nogle butikker giver prisgaranti ell. lign., der kan give forbrugere ret til at få differencen udbetalt, hvis samme vare kan købes billigere hos andre erhvervsdrivende inden for en vis frist. Der er normalt betingelser knyttet til en prisgaranti, og forbrugeren skal godtgøre, at betingelserne for at gøre garantien gældende er opfyldt.
  • Hvis en vare er købt på nettet, har køberen 14 dages fortrydelsesret. Fortrydelsesretten forudsætter, at forbrugeren giver klar besked om, at han fortryder, og at forbrugeren returnerer varen til den erhvervsdrivende inden 14 dage efter, at han eller hun har fortrudt. Nogle erhvervsdrivende vil måske hellere udbetale en prisdifference, end at tage varen tilbage.
  • Hvis en forbruger har taget en vare i brug, inden købet fortrydes, kan den erhvervsdrivende foretage fradrag i købsprisen svarende til værdiforringelsen.
  • Mange fysiske butikker yder helt frivilligt returret. Udnyttelse af returretten forudsætter dog oftest, at en række betingelser, som den erhvervsdrivende har fastsat, er opfyldt. Betingelserne kan være, at varen bliver returneret inden for en vis frist, og/eller at den er ubrugt.

Er du blevet kontaktet af Tjommi, og er du i tvivl om, hvordan du som butik skal forholde dig, er du som medlem af Dansk Erhverv velkommen til at kontakte os.

Kontakt

Digital Handel

Tina Morell

Konsulent