Gemt

Viegand Maagøe: To ting overrasker oftest SMV’erne

06. januar 2023

Som en af de første konsulentvirksomheder begyndte Viegand Maagøe for knap 17 år siden at arbejde strategisk med bæredygtighed. I dag leverer virksomheden blandt andet energiløsninger til en lang række virksomheder.

Når store danske virksomheder med CSR-afdeling og brede økonomiske overarme i dag kigger på deres underleverandører, kan de fleste se en række SMV’er, hvoraf mange i dag endnu ikke har styr på CO2-udledning og klimamål.

Det er erfaringen hos konsulentvirksomheden Viegand Maagøe, der siden 2006 har rådgivet om og arbejdet strategisk med klima og bæredygtighed.

”Derfor kan man frygte, at de små og mellemstore virksomheder bliver fravalgt til fordel for nogle konkurrenter, der er større og netop har styr på deres klimadata” siger Viegand Maagøes adm. direktør, Søren Eriksen.

På den måde kan klimaomstillingen lidt paradoksalt risikere at gå ud over danske SMV’er og dansk eksport, da også internationale virksomheder har øget fokus på ESG-rapportering og Science Based Targets-initiativet (SBTi).

”Hvis man hæver sig og ser det på nationalt plan, kan det blive en konkurrencemæssig ulempe for Danmark, fordi vi har relativt mange SMV'er og mange SMV'er, der eksporterer i stor stil. Mange af dem kan blive ramt, hvis de ikke har styr på det her område,” siger den adm. direktør.

Storleverandør i grøn omstilling

Viegand Maagøe er i dag eliteleverandør som en af de en procent største leverandører til den offentlige sektor.

Alligevel er cirka 80 procent af Viegand Maagøes kunder private virksomheder, som i løbet af de seneste år har oplevet, at der bliver stillet større og større krav til deres klimaindsats. Uanset hvilken type virksomhed det drejer sig om.

ESG-rapportering og Science Based Targets-initiativet (SBTi) er allerede for mange blevet afgørende konkurrenceparameter, mens det for mange andre er ved at blive det.

Blandt andet fordi en SBTi-godkendelse forudsætter, at virksomheder ikke alene sætter ambitiøse mål for at nedsætte eget CO2-udslip, men også sætter mål for underleverandører.

”Området har selvfølgelig udviklet sig, og efterspørgslen er steget ret markant. For få år siden var vi 27 medarbejdere og nu er vi næsten 100, og vi brænder alle sammen for bæredygtighed,” siger adm. direktør Søren Eriksen.

Hjælp at hente

Indtil videre er det ret få af de små og mellemstore virksomheder, der har mødt et udtalt pres om bæredygtighedsmål fra deres kunder, men flere forventer, at kunderne kommer til at kræve det af dem på et tidspunkt.

”Det er sådan noget, der gør en ledelse rædselsslagen; når man ikke har fået gang i noget og kun har ganske få kunder. Hvis bare en af kunderne melder fra, betyder det, at man skal fyre medarbejdere og skære ned,” siger Søren Eriksen.

For mange SMV’er er det i sig selv motivation nok til at få overblik over klimapåvirkningen, men hos Viegand Maagøes er det erfaringen, at grøn omstilling har et andet – og for måske uventet – afkast.

Viegand Maagøe_lille.png

”Mange finder ud af undervejs, at den store kortsigtede effekt ikke ligger på kunderne, men på medarbejdersiden. Employer branding-værdien af det her er enorm stor,” siger Søren Eriksen og fortsætter:

”Man føler sådan en stolthed over virksomheden og det at være ansat i den.”

Overraskende fokus 

Viegand Maagøe har rådgivet virksomheder med lige fra syv til 100.000 medarbejdere i grøn omstilling i mødet mellem teknologi, finansiering, kommunikation og adfærd.

Allerede ved det første møder finder de fleste af de små og mellemstore virksomheder, at de har haft et forkert fokus i deres tilgang til CO2-reducering.

”Det, der overrasker mange, er, at de har fokuseret på scope 1 og 2, det vil sige elforbrug, varmeforbrug, gasforbrug og den slags. Og lige pludselig finder de ud af, at mellem 80 og 90 procent af deres CO2-udledning kommer fra scope 3, altså kunder, leverandører og indkøb, som de overhovedet ikke har skænket en tanke,” siger Søren Eriksen.

Derfor er det et af de steder, Viegand Maagøe kan hjælpe med at sætte ind. Og selvom det lyder kompliceret at lave klimaberegninger for CO2-udledning, der ikke kommer direkte fra virksomheden selv, kan det godt lade sig gøre til mange virksomheds- eller ejerlederes store overraskelse.

”Data findes i fakturasystemet, og vi ved, hvordan vi skal få det ud og omregne det. Det er ikke det, der er det svære. Det svære ved scope 3 er, at du ikke har kontrollen over det på samme måde som scope 1 og 2.”

I den forbindelse er det også vigtigt at huske at have en ærlig om den proces, virksomheden er i.

 ”Man må gerne åbne for de dilemmaer, man har haft, valg, man har i været i tvivl om, eller fejl, som man er ved at rette op. Det kan være en farlig strategi at lukke ned. For hvordan skal ens kunder og samarbejdspartnere også vide, at man så er i gang?” siger Søren Eriksen.

Klar Parat KlimaStart – bliv en del af Danmarks grønne omstilling

Dansk Erhverv og Viegand Maagøe har indgået en aftale om målrettede klimaforløb for SMV’er.

De kommende år vil mange virksomheder blive mødt med krav om dokumentation for virksomhedens CO2-udledning. Enten i form af lovkrav ellers som leverandør til en virksomhed eller organisation, der skal dokumentere klimapåvirkning fra hele værdikæden. Er din virksomhed klar til at møde dette behov?

Med et otte ugers klimaforløb får I udviklet jeres første klimaregnskab, en plan for energieffektivisering og mål for virksomhedens CO2-reduktion, så I kan imødekomme de dokumentationskrav, omverden stiller.

Læs mere om klimaforløbet her: Klar Parat Klimastart - Viegand Maagøe (viegandmaagoe.dk)