{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
25. juli 2023
I Dansk Erhvervs e-handelsanalyse, hvor vi spørger over 15.000 danske forbrugere om deres adfærd og præferencer, svarede hele 15%, at de indenfor de sidste seks måneder havde prøvet live-shopping.
Og som en del af vores e-handelsbarometer, hvor vi spørger vores medlemmer, svarede 21% i 2022, at de vil prioritere at investere i live-shopping. Liveshopping som fænomen er med andre ord blevet uhyre relevant for såvel forbrugere som medlemmer.
Liveshopping er en ny verden, hvor salg i fysiske butikker og online salg flyder sammen. Hvis man skulle forklare live-shopping hurtigt i elevatoren, kan det beskrives som, at man har tagey tv-shopping og flyttet det over på nettet.
Som generel bevægelse blev liveshopping lanceret i 2017, men brød først for alvor igennem i 2020, da den kinesiske platform Taobao debuterede 30 24-timers kanaler. I dag står liveshopping for ca. 12% af alt, der bliver solgt over nettet i Kina. Og siden 2020 har liveshopping spredt til sig de fleste europæiske markeder samt til USA.
Gode råd til implementering af liveshopping
Men hvordan kommer man så i gang med at integrere liveshopping som en del af sin salgsstrategi? Det får du her seks gode tips til fra Christian Degn Vester, som er administrerende direktør i liveshopping-virksomheden ELISA:
Get Started: Undgå at overkomplicere forberedelserne. For mange kan det være en hjælp at begynde småt, med få succeskriterier, få elementer og et enkelt setup. På den måde får man læring og erfaring med en effektiv indsats.
Engage and Connect: Involver seerne ved at interagere, gerne både før, under og efter livesessionen. Stil dem spørgsmål, reager på et par kommentarer, svar på spørgsmål og få dem til at føle sig involveret. At engagere og interagere med sine i følgere opbygger tillid, skaber en oplevelse, og opmuntrer dem til at foretage en handling som fx køb, app download, tilmelding til nyhedsbrev mv.
Create a Sense of Urgency: Hvis formålet med ”liven” (liveshopping, red.) er salg, så er det en god idé at benytte virkemidler, som får folk til at købe nu. Det kan fx være tidsbegrænsede kampagner, eksklusive tilbud, fri fragt eller en lille gratis gave ved køb over x beløb på liven.
Dette motiverer seerne til at foretage et køb, før muligheden går forbi. Mange lykkes også med at inspirere til køb blot ved at fortælle om de produkter, de fremviser, prøver, tester mv. Ligesom med alle andre marketing- og salgsdiscipliner, er pris en faktor, men der er mange andre strenge at spille på – vær kreativ.
Tell a Story: Udnyt muligheden og fortæl om dit brand, dit produkt og din service. Du kan fx give detaljerede produktoplysninger: såsom oprindelse, unikke funktioner, kundeudtalelser.
Historier skaber en følelsesmæssig forbindelse med seerne og hjælper dem med at visualisere fordelene ved at eje produktet. Fx kan en vinhandler fortælle om første gang han smagte denne vin nede ved vinbonden.
Promote: Skab buzz og spænding ved at promovere din kommende liveshopping-session på tværs af forskellige marketingkanaler, såsom sociale medier, e-mail-nyhedsbreve og dit websted.
Sørg for at have et klart tema eller fokus på din live, så de potentielle seere kan se relevansen, også selvom du var live for to dage siden.
Analyze and Learn: Analysér og lær af hver session: Efter hver liveshopping-session skal du analysere seertid, seerfeedback, salgsdata mv. for at identificere områder, der kan forbedres.
Læg mærke til, hvad der fungerede godt, og hvad der kan forbedres til fremtidige sessioner. Kontinuerlig læring og tilpasning er nøglen til stor succes.
Nogle har enorm kommerciel succes med deres liveshopping-strategi fra første show. For andre tager det tid at opbygge en succesfuld liveshopping-strategi. Forbliv engageret, vær konsekvent og tilpas din tilgang baseret på feedback fra data, seere og skiftende markedstendenser.
Husk også at se webinaret om liveshopping som Dansk Erhverv afholdt sidste år, hvor forskellige repræsentanter fra danske virksomheder, der har haft succes med liveshopping, deler deres oplevelser med fænomenet. Det kan du se her.