Gemt

Revision af EU’s affaldsrammedirektiv medfører udvidet producentansvar for tekstiler samt bindende reduktionsmål for madspild

10. juli 2023

Den 5. juli præsenterede Europa-Kommissionen et forslag til revisionen af affaldsrammedirektivet. Forslaget indebærer bl.a. indførelsen af krav om udvidet producentansvar (EPR) for tekstiler - et princip, der går ud på at producenten betaler for affaldshåndteringen af tekstiler. Derudover betyder revisionen af direktivet bindende reduktionsmål for EU's medlemsstater og deres madspild. 

Udvidet producentansvar på tekstiler  

Ved at pålægge producenterne et gebyr, skabes et økonomisk incitament til at reducere affaldsmængden ved at designe produkter, der holder længere og dermed kan recirkuleres.    

Når producentansvaret er etableret, skal det også bidrage til finansieringen af sorteringen og håndteringen af tekstiler, som kommunerne siden 1 juli 2023 har haft pligt til at indsamle ved borgerne.  

Dansk Erhverv støtter op om forslaget, men for at opnå harmonisering af det udvidede producentansvar på tværs af EU-lande, er det vigtigt, at der etableres fælles principper. Dette indebærer klare definitioner, harmoniseret miljøgraduerede bidrag, ansvarsfordeling blandt interessenter, overvågnings- og kontrolmekanismer, proportional finansiering samt gennemsigtighed og sporbarhed. 

Desuden er udveksling af best practice mellem medlemsstater og interessenter afgørende for at undgå fragmentering og sikre en mere effektiv implementering af EPR-ordninger for tekstilaffald i hele EU. 

Harmoniseringen af disse ordninger vil bidrage til at skabe et mere ensartet og effektivt system, hvor producenter og interessenter i hele EU kan handle på lige vilkår og bidrage til bæredygtig tekstilaffaldshåndtering inden for rammerne af de fælles principper og definitioner. 

Madspildsreduktionsmål 

Revisionen af affaldsrammedirektivet sætter ligeledes bindende reduktionsmål for medlemsstaternes madspild, som skal være nået inden 2030. Målene er fordelt på forskellige sektorer. Det betyder, at forarbejdnings- og fremstillingssektoren skal reducere sit madspild med 10 % frem mod 2030. I detailhandel og forbrugsleddet (dvs. restauranter, fødevaretjenester og husholdninger) skal madspildet falde 30 % pr. indbygger.  

I 2020 udførte EU en undersøgelse af det europæiske madspild. Resultatet af denne undersøgelse kommer til at fungere som referenceår for reduktionen. Medlemsstaterne har dog lov til at bruge et andet referenceår, hvis de kan levere de nødvendige data. Medlemsstaterne skal desuden etablere madspildsreduktionsprogrammer, der skal indeholde værktøjer til madspildsreduktion inden for hele værdikæden. Det inkluderer f.eks. informationskampagner og yderligere tilskyndelse til fødevaredonation.

Ifølge Kommissionen går næsten 59 millioner ton mad til spilde i EU hvert år. Mere end halvdelen af dette madspild kommer fra private husholdninger. Restauranterne bidrager med 9 %. Dagligvarehandlen ligger på ca. 7 %.  

Dansk Erhverv bakker op om fælleseuropæiske initiativer rettet mod at reducere madspild. Så selvom dagligvarehandlen og restaurationsbranchen står for den laveste andel af madspild i Danmark, er der stadig mere at gøre, for en yderligere reduktion. Derfor bakker Dansk Erhverv op om EU-Kommissionens nye forslag til fælles, bindende mål for madspildsreduktion i alle EU’s medlemsstater. Endeligt håber Dansk Erhverv på, at reglerne vil være med til at skabe et incitament hos myndighederne til at få lempet nogle af de krav og regler, som de stiller til virksomheder, der bidrager til madspildet i Danmark. 

Kontakt

Fødevarer

Anders Kroman Liin

Politisk konsulent
Handel

Marie Josephine Mustelin

Politisk konsulent