Gemt

Det skal du huske, hvis du bruger push-salg

22. juni 2023

Push-salg kan være lovligt, men dine budskaber og kommunikation skal være korrekt og retvisende.

Bruger du også markedsføringsmetoder, der lægger pres på kunderne for at opnå en hurtig købsbeslutning? Altså de såkaldte push-salg?

Så er du ikke alene.

Konkurrence- og forbrugerstyrelsen har lavet en undersøgelse af, om digitale platforme lægger pres på danske forbrugere ved at anvende udsagn om begrænset udbud, begrænset tid hvor tilbuddet gælder eller oplysninger om stor efterspørgsel.

Undersøgelsen konkluderer bl.a., at ”pressalg” er meget brugte virkemidler, navnlig på online markedspladser.  

Pressalg kan være ulovligt efter markedsføringsloven

Hvad enten der er tale om en digital platform eller en almindelig webshop, kan det være ulovligt at lægge pres på forbrugeren for at opnå en hurtig købsbeslutning, hvis budskaberne ikke er reelle og retvisende.

Hvis det fremgår af markedsføringen, at produktet kun er tilgængeligt i meget kort tid, eller kun kan fås til tilbudsprisen eller på andre betingelser i en meget kort periode, kan det være en overtrædelse af markedsføringslovens sortliste, hvis budskabet ikke er korrekt.

Fra forbrugerombudsmandens praksis kan nævnes

  • Et dealsite reklamerede med, at en lampe kunne købes med 55% i rabat ved køb inden midnat. Et ur tikkede ned og viste, at tilbudsperioden blev kortere. Ved midnat begyndte uret på ny at tikke ned. Dealsitet måtte betale en bøde.
  • En virksomhed markedsførte rabatter, der udløb efter kort tid. Tilbuddene blev løbende forlænget gennem flere måneder. Virksomheden måtte betale en bøde.

Andre budskaber, der har til formål at lægge pres på forbrugeren, kan være vildledende, hvis de ikke er korrekte – fx hvis det i strid med sandheden oplyses, at der kun er ét stk. af det pågældende produkt tilbage.

Når information om fx tilgængelighed eller popularitet er reelle og retvisende, er det normalt lovligt at bruge sådanne udsagn.

Markedsføringslovens sortliste pkt. 7

Det angives i modstrid med sandheden, at produktet kun vil være tilgængeligt i meget begrænset tid, eller at det kun vil være tilgængeligt på visse betingelser i meget begrænset tid, for at fremkalde en umiddelbar afgørelse og fratage forbrugerne tilstrækkelig mulighed for eller tid til at træffe en informeret beslutning.

Læs Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens undersøgelse her