Gemt

E-handelsanalysen maj 2023: Forbrugerne sænker forventningerne til forbruget

15. juni 2023

Hver fjerde dansker, der e-handler, klikkede køb mindst en gang om ugen i maj. Samtidig sænker forbrugerne forventningerne til fremtidens køb en smule. Det viser Dansk Erhvervs E-handelsanalyse for maj.

Mens en del haveejere går og spejder efter regn, går en del e-handlere formentlig også og håber på lidt flere købeglade kunder.

De skal dog ikke sætte næsen alt for højt op.

Dansk Erhvervs E-handelsanalyse for maj viser nemlig, at forbrugerne faktisk sænker deres forventninger til fremtidens e-handel.

16,2% af forbrugerne forventer at købe mere på nettet de kommende 12 måneder, mens 11,5% omvendt forventer at købe mindre, og dermed forventer netto 4,7% at handle mere de kommende 12 måneder ift. det foregående år. I gennemsnit har der været 5% netto positive set over de seneste 12 måneder og dermed er forventningerne på 4,7% marginalt lavere.  

Flere køb på telefonen

Netbutikkerne kan dog glæde sig over, at forbrugeren har været ret flittige til at handle i maj. Godt og vel halvdelen af danskerne (52%) handlede online i løbet af den seneste uge i maj, hvilket er nogenlunde det samme som i april måned. Andelen, der har handlet mindst en gang om ugen er på 24%, mod 20% i april.

Analysen viser også, at vejret måske har fået flere til at handle fra haven eller stranden. Smartphone ligger noget foran desktop i maj måned i forhold til andel af konverteringer. Smartphone står således bag 45% af handlerne mod 37% på desktop.

Dødt løb mellem app og kort

Der er dødt løb mellem betalingskort og betalingsapp i maj måned, som begge står for 4 ud af 10 betalinger. Ift. 2022 har betalingskortet dog oplevet en tilbagegang på 9 %-point, mens betalingsapps er gået 4 %-point frem. Det skal bemærkes, at der ligger et kort bag app-betalingen.

Log ind og hent hele vores E-handelsanalyse, hvor der denne gang er fokus på liveshopping.

 

 

 

 

Kontakt

Erhvervspolitik & Analyse

Simon Bjerremann

Chefkonsulent
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent