Forbrugerombudsmanden indskærper kontantreglerne over for trafikselskaberne
Buschauffører må ikke afvise passagerer, der ønsker at betale med kontanter med begrundelsen, at chaufføren ikke kan give byttepenge tilbage. Forbrugerombudsmanden slår nu fast, at den hidtidige praksis har været i strid med kontantreglen.
Kunder der ønsker at betale for deres busbillet med kontanter, bliver ofte meddelt, at det ikke er muligt, grundet mangel på byttepenge, eller at chaufføren kun har mulighed for at give byttepenge tilbage op til nærmeste hundrede kroner.
Den praksis er ifølge forbrugerombudsmanden en overtrædelse af kontantreglen, der er at finde i loven om betalinger. Det fremgår af en ny pressemeddelelse.
”Kontantreglen gælder også i busserne. Der er passagerer, som enten ønsker eller har brug for at kunne betale med kontanter, og de må ikke være forhindret i at kunne tage bussen af den grund. Kontantreglen er til for at beskytte dem”, lyder det fra Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.
Ubetjent salg åbner for farvel til kontanter
Det betyder, at man som trafikselskab nu skal være opmærksom på, at chaufførerne har tilstrækkeligt med byttepenge i bussen. Kontantreglen gælder ikke ved ubetjent salg som ved eksempelvis automater. Hvis man ønsker at gøre busserne helt kontantfri, er dette dermed kun muligt, hvis man helt stopper salget af billetter i busserne og i stedet henviser kunderne til at købe billet ved fx billetautomater i busserne, ved stationer, ved stoppet eller via en app.
Det betyder, at hvis man melder ud, at buschaufførernes job udelukkende består i at køre bussen og henviser kunder til billetautomater, kan man overholde lovgivningen samtidig med, at man sparer den tid, der normalt går med salg hos chaufføren.
Læs også

Kontantpligten volder problemer – Forbrugerombudsmanden fik i 2022 flere klager end tidligere
Kontantpligten har snart 40 år på bagen og volder flere og flere problemer. I 2022 fik Forbrugerombudsmanden 45 flere klager end forrige år over overtrædelser af kontantpligten, hvorved årets samlede klager nåede 175. Forbrugerombudsmanden varsler nu i højere grad bøder for overtrædelse af pligten.
Modernisering af kontantpligten: Ja tak til kontanter, nej tak til tvang
Dansk Erhverv foreslår at afskaffe kontantpligten for alle andre betalingsmodtagere end dagligvarebutikkerne og visse udbydere af sundhedsydelser. Det vil lette en stor byrde for en række betalingsmodtagere, mens det for de fleste forbrugere ikke vil have nogen afgørende betydning for deres mulighed for at betale med kontanter.
Kontantpligten er overhalet af virkeligheden
Kontantpligten har snart 40 år på bagen. Samfundet har i den tid udviklet sig enormt, men kontantpligten er ikke fuldt med udviklingen. Der er derfor behov for, at pligten bliver tilpasset den virkelighed vi lever i dag – og ikke forbliver i den virkelighed vi levede i 1984, da reglen blev indført.

Kontantpligten er en byrde for VEGA: ”Det er ude af proportioner”
Det bøvl, der er forbundet med at skulle tage imod kontanter fra koncertgæster i VEGA indtil klokken 20, overstiger langt de mulige fordele. For der er stort set ingen, der betaler med mønter og sedler, til gengæld er det både besværligt, tidskrævende og dyrt for at skulle håndtere de få kontanter, der er, siger adm. direktør for VEGA, Steen Jørgensen.

Virksomheder i klemme mellem kontantforbud og kontantpligt
Når bankerne lukker kontantkasser i stor stil, bliver det vanskeligt for virksomhederne at komme af med kontanterne – og hvidvaskreglerne gør ikke kontanthåndteringen nemmere.

Forbrugerombudsmanden indskærper kontantreglerne over for trafikselskaberne
Buschauffører må ikke afvise passagerer, der ønsker at betale med kontanter med begrundelsen, at chaufføren ikke kan give byttepenge tilbage. Forbrugerombudsmanden slår nu fast, at den hidtidige praksis har været i strid med kontantreglen.
Politisk område
Afskaffelse af kontantpligten
For en række danske virksomheder er det dyrt, besværligt, usikkert og tidskrævende at håndtere kontanter. Derfor foreslår Dansk Erhverv at afskaffe kontantpligten for alle andre butikker end dagligvarebutikkerne og visse udbydere af sundhedsydelser, samt for 500- og 1000-kronesedlen i alle butikker.
Kontakt

Handel
Henrik Lundgaard Sedenmark
Fagchef for betalinger og detailhandelssikkerhed