Gemt

Forbrugerombudsmanden indskærper kontantreglerne over for trafikselskaberne

20. juni 2023

Buschauffører må ikke afvise passagerer, der ønsker at betale med kontanter med begrundelsen, at chaufføren ikke kan give byttepenge tilbage. Forbrugerombudsmanden slår nu fast, at den hidtidige praksis har været i strid med kontantreglen. 

Kunder der ønsker at betale for deres busbillet med kontanter, bliver ofte meddelt, at det ikke er muligt, grundet mangel på byttepenge, eller at chaufføren kun har mulighed for at give byttepenge tilbage op til nærmeste hundrede kroner.

Den praksis er ifølge forbrugerombudsmanden en overtrædelse af kontantreglen, der er at finde i loven om betalinger. Det fremgår af en ny pressemeddelelse.

”Kontantreglen gælder også i busserne. Der er passagerer, som enten ønsker eller har brug for at kunne betale med kontanter, og de må ikke være forhindret i at kunne tage bussen af den grund. Kontantreglen er til for at beskytte dem”, lyder det fra Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen. 

Ubetjent salg åbner for farvel til kontanter
Det betyder, at man som trafikselskab nu skal være opmærksom på, at chaufførerne har tilstrækkeligt med byttepenge i bussen. Kontantreglen gælder ikke ved ubetjent salg som ved eksempelvis automater. Hvis man ønsker at gøre busserne helt kontantfri, er dette dermed kun muligt, hvis man helt stopper salget af billetter i busserne og i stedet henviser kunderne til at købe billet ved fx billetautomater i busserne, ved stationer, ved stoppet eller via en app. 

Det betyder, at hvis man melder ud, at buschaufførernes job udelukkende består i at køre bussen og henviser kunder til billetautomater, kan man overholde lovgivningen samtidig med, at man sparer den tid, der normalt går med salg hos chaufføren.

Læs også

Kontakt

Handel

Henrik Lundgaard Sedenmark

Fagchef for betalinger og detailhandelssikkerhed
Medarbejderprofil