Gemt

Kontantpligten volder problemer – Forbrugerombudsmanden fik i 2022 flere klager end tidligere

26. september 2023

Kontantpligten har snart 40 år på bagen og volder flere og flere problemer. I 2022 fik Forbrugerombudsmanden 45 flere klager end forrige år over overtrædelser af kontantpligten, hvorved årets samlede klager nåede 175. Forbrugerombudsmanden varsler nu i højere grad bøder for overtrædelse af pligten.

Forbrugerombudsmanden har netop sendt sin årsberetning for 2022 på gaden. I den kan man bl.a. læse, at institutionen i 2022 fik flere klager end tidligere over overtrædelser af kontantpligten.

Det har nu fået Forbrugerombudsmanden til at stramme skruen overfor de virksomheder, som ikke overholder pligten, idet Forbrugerombudsmanden nu i højere grad varsler bøder til de virksomheder der overtræder pligten.

Bøden kan ifølge Forbrugerombudsmanden både udløses hvis virksomheden ignorerer et påbud fra Forbrugerombudsmanden og hvis Forbrugerombudsmanden vurderer, at virksomheden flere gange har afvist at tage imod kontanter.

Læs mere om kontantpligten her:

Læs også

Kontakt

Handel

Henrik Lundgaard Sedenmark

Fagchef for betalinger og detailhandelssikkerhed
Medarbejderprofil