Gemt

Varen bliver ikke hentet i pakkeboksen. Skal kunden betale for returen?

13. juni 2023

Det er et tilbagevendende spørgsmål fra netbutikker. Her kommer svaret.

En forbruger skal betale for returnering af varen til netbutikken, når køb af en vare fortrydes. Det gælder dog kun, hvis netbutikken senest ved købet har oplyst kunden om, at han eller hun skal betale for returneringen ved fortrydelse.

Spørgsmålet er, om kunden også skal betale for returen, hvis forbrugeren ikke henter varen i pakkeboks, og den derefter bliver returneret til netbutikken.

Svaret er, at det skal forbrugeren formentlig, i hvert fald hvis forbrugeren har meddelt netbutikken, at købet fortrydes.

Det sker dog ofte, at kunden bare undlader at hente varen uden at give besked om fortrydelsen.

Forbrugerombudsmanden har pragmatisk foreslået, at netbutikken i den situation ”retter henvendelse til køberen, og opfordrer ham eller hende til at oplyse, om købet fastholdes, eller om kunden ønsker at udnytte sin fortrydelsesret. Modtager sælgeren ikke et svar, må sælgeren formentlig kunne gå ud fra, at købet er fortrudt. Fastholdes købet, må køberen som udgangspunkt betale for at få varen genfremsendt, medmindre tilbagesendelsen skyldes sælgerens forhold – fx at varen ikke blev leveret på det aftalte tidspunkt, og forbrugeren derfor ikke var til stede for at tage imod varen.”

 Læs de sidste 5 afsnit i denne udtalelse fra Forbrugerombudsmanden.