{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
11. maj 2023
Dansk Erhverv har fra begyndelsen været meget kritiske overfor regeringens forslag til en ny vejafgift, idet der reelt bare er tale om en ekstra afgift på vejgodstransporten, som ikke løser det reelle problem, nemlig grøn omstilling.
Derfor skal afgiften skrues sammen på en anden måde. Det har der ikke været meget lydhørhed for i regeringen, og derfor deler Dansk Erhverv vognmændenes frustrationer. Samtidig er det naturligvis vigtigt at disse frustrationer kommunikeres på lovlig vis.
Branchedirektør i Dansk Erhverv Transport, Jesper Kronborg udtaler:
”Vi deler fortsat den store frustration over kilometerskatten for tung transport, men det er vores opfattelse, at den skal bekæmpes lovligt og demokratisk. Det har vi været ude at sige sammen med de øvrige brancheorganisationer og det er også mit indtryk, at der er lyttet til det i branchen.
Det er afgørende vigtigt, at de aktiviteter, der er forlydender om i forbindelse med en demonstration den 15. maj, foregår på en ordentlig måde og i overensstemmelse med de demokratiske spilleregler. Vi har på tværs af brancheorganisationerne derfor været ude at advare imod enhver aktivitet, der er ulovlig eller civil ulydig. Den slags aktiviteter vil efter vores opfattelse ikke være gavnlig for de budskaber og det gode arbejde, som branchen allerede har fremført og som vi fortsat bakker op om.
Vores holdning til kilometerskatten på tung transport er fortsat uforandret og kritisk, hvilket vi fortsat vil fremføre i forbindelse med den lovbehandling og demokratiske proces, der kører i Folketinget nu. Vores kritik skyldes bl.a. at kilometerskatten på tung transport vil have en begrænset klimaeffekt, være voldsomt administrativt dyr, skævvride konkurrencen for virksomheder bosat yderområderne og provenuet vil ikke fuldt ud medvirke til den grønne omstilling af den tunge transport. Vi havde i den forbindelse gerne set, at provenuet som minimum gik tilbage til at skabe grøn omstilling, som branchen er meget optaget af at kunne levere på Dansk Erhverv er på den baggrund modstander af denne model for lastbilafgiften og har løbende fremført en række alternative forslag sammen med den øvrige branche.”