; ;
Gemt

Dansk Erhverv: Her er de grønne alternativer til vejskatten

16. maj 2023

Tirsdag fremlagde Dansk Erhverv sammen med andre organisationer en række alternative forslag til vejafgiften for at nedbringe lastbilernes CO2-udledninger og fremme den grønne omstilling. Skatteministeren og transportministeren tog konstruktivt imod forslagene, men fastholder at vedtage vejafgiften.

Dansk Erhverv deltog i dag sammen med andre organisationer i et møde med skatteministeren og transportministeren for at drøfte vejafgiften og den grønne omstilling af lastbiltransporten.

På mødet præsenterede Dansk Erhverv og de andre organisationer en række alternativer til vejafgiften, der er blevet skarpt kritiseret for ikke at fremme den grønne omstilling, at skævvride konkurrenceforholdene i landet og for at have skyhøje offentlige administrationsomkostninger.

”Jeg er glad for, at ministrene har taget initiativ til mødet og indgår i dialog med os omkring den grønne omstilling. Vi fik som samlet branche sendt et klart budskab om, at transportvirksomhederne gerne vil den grønne omstilling, og at der er andre og bedre alternativer til at sænke branchens klimabelastning end en skat på transport, der har begrænset CO2-effekt,” siger Jesper Kronborg, der er branchedirektør for transport i Dansk Erhverv.

Læs Dansk Erhverv og de andre organisationers alternative forslag her - eller download notatet nederst på siden ⇓

Fokus på ladeinfrastruktur og produktion af grøn strøm 
Ifølge Dansk Erhverv er rammevilkårene og forudsætningerne for at indføre en vejafgift med det formål at gøre lastbiltransport grøn grundlæggende ikke stede i tilstrækkeligt omfang og bør derfor udskydes en årrække. Der mangler bl.a. udrulning af ladeinfrastruktur, offentlig tilgængelige ladestationer, og de grønne lastbiler er markant dyrere og mangler rækkevidde.

”Ministrene tog konstruktivt imod vores forslag, som vi har peget på finansiering til. Det står dog klart, at regeringen er fast besluttet på at indføre vejafgiften, men jeg håber, at de tager kritikken af lovforslaget og de præsenterede forslag til sig, så de kan indgå i det videre arbejde og dermed skabe reel grøn omstilling,” slutter Jesper Kronborg.

Formålet med forslagene er at pege på andre måder at understøtte og regulere branchen på, der fremmer den grønne omstilling og nedbringer lastbilernes CO2-udledninger samtidig med, at transportvirksomhedernes bevarer konkurrencekraften. Det skal fx ske ved at hæve dieselafgiften, yde tilskud til grønne lastbiler og hæve lastbilernes længde og vægt. Og så skal der fart på udrulningen af ladeinfrastruktur, opsætning af ladestandere og produktion af grøn strøm.

Notat: Alternativer til en kilometerafgift

pdf

Download

Kontakt

Transport

Jesper Kronborg

Branchedirektør for Dansk Erhverv Transport
Medarbejderprofil