Gemt

EU-aftale om krav til bæredygtige flybrændstoffer

11. maj 2023

Rådet og Europa-Parlamentet er nået til enighed om RefuelEU og har således indgået en aftale som opsætter fælleseuropæiske iblandingskrav for bæredygtige flybrændstoffer.

Efter måneders stilstand i forhandlingerne om EU-initiativet RefuelEU, som skal sikre højere iblanding af bæredygtige flybrændstoffer også kendt som SAF (sustainable aviation fuels), blev der endelig indgået en aftale mellem medlemslandene i Rådet og Europa-Parlamentet.

Den nye forordning stiller altså krav til iblanding af bæredygtige flybrændstoffer ved tankning i EU´s lufthavne fra 2025 og frem til 2050, hvor kravet til den procentvise andel af iblanding stiger over tid.

Krav om 2 procent bæredygtige flybrændstoffer
Fra 2025 vil der således være krav om iblanding af 2 procent bæredygtige flybrændstoffer, hvoraf 0,04 procent skal være syntetisk. Dette stiger til 6 procent i 2030, hvoraf 2 procent skal være syntetisk. Iblandingskravet stiger hvert femte år frem mod 2050, hvor iblandingskravet vil være 70 procent bæredygtige flybrændstoffer, hvoraf 35 procent skal være syntetiske.

Dansk Erhverv: God dag for europæisk og dansk luftfart
Jesper Kronborg, branchedirektør i Dansk Erhverv Transport er særdeles tilfreds med aftalen.

”I dag er en god dag for europæisk luftfart og for dansk luftfart. RefuelEU er et af de afgørende elementer i Fit for 55-pakken i forhold til den grønne omstilling. Nu kommer der ambitiøse mål for iblanding af bæredygtige flybrændstoffer, så vi endelig kan få sat skub på den grønne omstilling,” siger Jesper Kronborg og tilføjer:

 ”I Dansk Erhverv har vi altid været begejstrede for det indre marked og for fælleseuropæiske regler, herunder for luftfarten, fordi det sikrer, at der er fair og lige konkurrencevilkår på det europæiske marked. Procentsatserne for brug af bæredygtigt brændstof frem mod 2050 endte desværre lidt lavere end først lagt op til, men det er positivt, at der nu er en aftale på europæisk plan, som kan understøtte udviklingen frem mod grønnere luftfart.” 

 Jesper Kronborg understreger, at man skal være opmærksom på, at iblandingskrav for fly (RefuelEU) på linje med den tidligere EU-aftale om udfasning af gratiskvoter til luftfarten under EU´s kvotehandelssystem ETS unægteligt vil betyde stigende billetpriser til passagerne.

”Jeg håber,  at regeringen er opmærksom på dette i forbindelse med deres eget udspil om grøn indenrigsluftfart. Vi forventer, at regeringens udspil kommer inden for de næste måneder, og jeg mener, at man som minimum bør sikre overensstemmelse med de indgåede aftaler i EU herunder RefuelEU, når det kommer til nationale krav. Det gælder blandt andet afgiftens størrelse og tilbageførsel af provenu, ” slutter Jesper Kronborg.

Læs mere om Rådet og Eurpa-Parlamentets aftale her og her

Kontakt

Transport

Peter Lübcke

Chefkonsulent