; ;
Gemt

Høring om grøn mobilitet og fremtidens luftfart

11. maj 2023

Det var en dag i den grønne mobilitet- og luftfartens tegn, da Dansk Erhverv i fællesskab med Københavns Lufthavn, Billund Lufthavn og DI Transport inviterede til høring om grøn mobilitet og fremtidens luftfart.

Niels Flemming Hansen, transportordfører for de Konservative og Brian Mikkelsen, administrerende direktør i Dansk Erhverv bød velkommen til høring om grøn mobilitet og fremtidens luftfart i en fyldt fællessal på Christiansborg torsdag den 27. april.

Arrangementet var blevet stablet på benene af Dansk Erhverv, Københavns Lufthavn, Billund Lufthavn og DI Transport og samlede en bred vifte af brancheaktører i fællessalen på Christiansborg til debat om grøn mobilitet og fremtidens luftfart. Dagen igennem var der oplæg fra blandt andre landdistriktsminister, Louise Schack Elholm, en række transportordførere, borgmester i Aalborg Kommune, Thomas Kastrup-Larsen samt forskellige brancheaktører som CiP og SAS.

Formålet med arrangementet var at få en debat om fremtidens grønne transport og hvilken rolle indenrigsluftfarten kan spille for den nationale mobilitet og sammenhængskraft.

Branchedirektør i Dansk Erhverv Transport, Jesper Kronborg udtaler:

”Vi kom godt omkring spørgsmålet om, hvordan vi bedst muligt udvikler en effektiv og grøn mobilitet i Danmark, så vi får udnyttet de muligheder, som de forskellige transportformer kan bidrage med.

Det stod blandt andet klart, at det er nødvendigt med en politisk stillingtagen til, hvordan vi får udnyttet de forskellige transportformers styrker og udviklingspotentialer, så vi kan fastholde og udvikle et effektivt og grønt transportsystem i verdensklasse også i årene fremover, som binder Danmark bedre sammen.

Den nuværende regering har som ambition, at dansk indenrigsluftfart skal være klimaneutral allerede i 2030. Det støtter vi op om. Og det betyder, at luftfarten fortsat vil være den mest effektive transportform mellem landsdelene, men samtidigt også en af de mindst klimabelastende transportformer i 2030 på indenrigsruterne, fordi der ikke i samme omfang er behov for infrastrukturudbygninger på luftfartssiden. Dermed kan luftfarten om få år komme til at spille en langt større rolle som grøn transportform i Danmark.

Nu bør næste skridt være at igangsætte en grøn mobilitetsstrategi, der tager hensyn til fremtidens transportformer, så vi på den baggrund kan sikre et godt samspil mellem transportformerne og udnytte deres styrker.”

Kontakt

Transport

Peter Lübcke

Chefkonsulent