Gemt

Niels Ralund: Her er tallet, der viser coronakrisens langvarige effekt på e-handlen

09. maj 2023

E-handlens eksplosion under coronakrisen var opsigtsvækkende, men de langvarige effekter er de mest interessante for dansk erhvervsliv, lyder det fra Dansk Erhvervs e-handelsdirektør. 

Lodrette vækstkurver, massivt salg og et hav af nye kunder. Ja, e-handlen gik fuldstændig amok under coronakrisen. 

Nu ser det lidt anderledes ud: Væksten er aftaget, flere virksomheder melder om mindre salg og kunderne holder generelt på pengene. 

Derfor bliver jeg i øjeblikket ganske ofte spurgt, om coronakrisen ikke bare gav et midlertidig løft af branchen? 

Nej, svarer jeg altid. Og er der brug for yderligere oplysninger, så peger jeg E-handelsanalysen 2022  

Nærmere bestemt side 37 og 32.  

På side 37 kan man læse, at hver femte forbruger er klar på at købe alle slags varer online. Ganske interessant.  

Det mest interessante er dog på side 32, hvor det konkluderes, at 12 procent af forbrugerne foretrækker at købe ALLE slags varer online. Det gælder alt fra rejser til biler og fra sko til dagligvarer. 

Det er samme tal som i 2021, men det er altså godt dobbelt så stort som andelen før coronakrisen.  

Det er en ret vild udvikling på meget kort tid og viser meget godt, hvor stor betydning corona havde for e-handlen. Kunderne lærte simpelthen, at alt kunne købes online uden problemer.  

Den læring er med til at holde hånden under e-handlen nu, hvor den økonomiske usikkerhed får forbrugerne til holde igen.

Hvorfor handler kunderne online? 

Den voldsomme vækst under coronakrisen skyldes flere ting, men der er ingen tvivl om, at ”Nød lærer kvinde at spinde” er en væsentlig forklaring; mange butikker var lukkede under krisen, så kunderne søgte mod nettet – nogle købte produkter, de ikke havde købt før, mens andre var helt nye kunder online.  

Jeg tror, at mange oplevede, at det er nemt og bekvemt at handle online, og at udvalget er mindst lige så stort som i de fysiske butikker. Når man først har erfaret det, så dropper man ikke nettet igen. 

I analysen kan vi også se, at prisen er begyndt at betyde mere for, hvorfor kunderne handler online. Generelt er det skidt, at der er økonomisk usikkerhed, fordi kunderne holder lidt igen, men e-handlerne er formentlig bedre stillet end de fysiske detailbutikker, fordi det er lettere at finde den bedste pris online.

Samtidig har e-handlerne typisk lavere faste omkostninger end de fysiske butikker, så man ikke bliver så hårdt ramt på omkostningerne. Der behøver ikke være 21 grader på et lager, som heller ikke behøver at ligge på Strøget - og kunderne opdager ikke, at der kun pakkes varer fra kl. 13-17 i stedet for 9-18.  

Usikkerhed om dagligvarer 

Når vi ser på, hvilke varer forbrugerne er mest tilbageholdende ved at købe online, bliver det ikke mindre interessant. De to kategorier, som flest har sværest ved at købe online, er med afstand biler og dagligvarer – to varegrupper der mildt sagt ikke ligner hinanden.  

Biler er lidt en speciel størrelse, men hvordan forklarer jeg så forbeholdet over for dagligvarer, hvor hverken pris eller udbud burde være et stort problem? 

Det handler om den kendte barriere: Usikkerhed om kvaliteten, når man ikke kan røre produkterne. Og det er en træls barriere for butikkerne, for vores undersøgelser viser, at usikkerheden forsvinder, så snart forbrugerne har prøvet at handle dagligvarer online første gang. 

Det ser vi tydeligt ved, at det digitale salg af dagligvarer steg voldsomt under coronakrisen og ikke er faldet tilbage på 2019-niveau.  

Fremtiden er lys 

Ja, forbrugerne holder igen nu, men vi skal huske, at når vi taler om tilbagegang, så sammenligner vi altså med en (forhåbentlig) enestående periode med vanvittig vækst. Sammenligner vi tiden før corona, så er der er stadig fin vækst. 

Derfor er jeg ikke i tvivl: Coronakrisen satte turbo på e-handlen og vil have langvarig betydning for dansk erhvervsliv.   

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil