Gemt

”Prisen på krisen” er vigtigere end mærker i 2022

31. maj 2023

I 2022 lagde 54 pct. af forbrugerne vægt på certificeringer og mærker i deres indkøb. Det er et fald på 10 pct. sammenlignet med 2018, hvor andelen lå på 64 pct. Faldet skyldes formentlig inflation, men også det, at mærkerne måske ikke dækker forbrugernes præferencer.

 

Når forbrugerne i dag handler ind, bliver de mødt af en lang række mærker og certificeringer. De har til formål at oplyse forbrugeren om, hvorvidt varen lever op til en række hensyn inden for bl.a. klima, miljø, sundhed og økonomi. Men antallet af mærker og certificeringer kan skabe forvirring og i sidste ende få forbrugerne til at se bort fra mærkerne. Dansk Erhverv har derfor undersøgt danskernes forhold til certificeringer og mærker.

Undersøgelsen viser først og fremmest et signifikant fald i andelen af danskere, der ligger vægt på certificeringer og mærker, når de køber ind i deres dagligdag. Særligt varens pris vægter højere end mærkerne for mange danskere. Den stigende omkostning, som har ramt forbrugerne med den høje inflation, kan være en årsag til, at mange danskere ikke tillægger mærkede og certificerede produkter vægt i deres indkøb. En anden mulig årsag kan være, at certificeringerne og mærkerne ikke tilstrækkeligt’ dækker danskernes præferencer ift., hvilke hensyn de dækker. Fx har mange certificeringer og mærker ikke fokus på produktets klimaaftryk.

Når danskerne alligevel vælger at kigge på certificeringer og mærker, når de handler ind, er det især ud fra sundhed- og miljøhensyn. Derudover får de offentlige certificerings- og mærkningsordninger størst opbakning blandt forbrugerne sammenlignet med de private.

Analyserapport - I 2022 var ”prisen på krisen” vigtigere end mærker

Onepager Prisen på krisen (mærker og certificeringer)

Kontakt

Handel

Marie Josephine Mustelin

Politisk konsulent