{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
09. maj 2023
Jens Bjørn Andersen er ikke i tvivl.
At bidrage til den grønne omstilling og arbejde seriøst med bæredygtighed bliver en licence to operate i fremtiden.
Jens Bjørn Andersen, CEO DSV |
Derfor har den administrerende direktør i DSV også sat sig i spidsen for logistikgigantens arbejde for at gøre virksomheden CO2-neutral i 2050.
At sikre en eksistensberettigelse er dog ikke den eneste grund til, at DSV har kastet sig over alt fra solceller til Power to X i kampen for den grønne omstilling.
”Vi gør det, fordi det er det rette at gøre,” forklarede Jens Bjørn Andersen fra scenen til Transportens Årsdag, som Dansk Erhverv i samarbejde med Cyklistforbundet, Danske Vognmænd, Danske Speditører og Autobranchen Danmark afholdt onsdag d. 3. maj.
Viljen er der. Det er udfordringerne også.
AT DSV-topchefen langt fra er ene om at have den mening i branchen, blev ganske klart på Årsdagen, hvor der blev talt så meget om den grønne omstilling, at man kunne blive i tvivl om, det var transportbranchen eller Klimabevægelsen, der havde inviteret til samling.
”Vi er vores ansvar bevidst.” ”Vi vil gerne bidrage.” ”Vi skal nå i mål.”
Det var budskabet fra stort set alle oplægsholdere, der både repræsenterede den tunge transport, persontransporten og luft- og søfarten.
Hans Fogh, Adm. direktør, Larry vs Harry & Kenneth Øhrberg Krag, Adm. direktør, Cyklistforbundet |
Viljen er stor, men det samme er udfordringerne, som omfatter alt fra tårnhøje priser på elektriske lastvogne til mangelfuld infrastruktur.
Som Torsten Hermansen fra Danske Fragtmænd forklarede: ”Vi kan teknisk set godt omstille den lette del af vores transport, og vognmændene vil det virkelig gerne, men infrastrukturen i forhold til opladning og prisen gør det umuligt i øjeblikket.”
Ønsket om flere ladestandere og bedre infrastruktur gik igen i flere af oplæggene, og det er da også et område, som elselskaberne har fokus på. Det forklarede Mads Bolkjær Winter, Innovationschef i Norlys:
”Det minder om ”hønen eller ægget” dilemmaet, for skal der først være biler, der kræver opladning, eller ladestadere? I Norlys tror vi på, at bilerne og lastvognene kommer, hvis ladestanderne er der, og derfor vil vi også investere kraftigt i dem i fremtiden.”
Vi har brug for jer
Transportbranchen står for cirka 30 procent af Danmarks samlede CO2-udledning, og derfor er der heller ingen vej udenom, at branchen skal udlede væsentlig mindre, hvis Danmark skal nå sine klimamål.
”Vi har brug for jer!”, som den tidligere lastvognsmekaniker og nuværende transportminister, Thomas Danielsen, forklarede, da han indtog scenen.
Thomas Danielsen, Transportminister (V) |
Herfra anerkendte han branchens bekymringer og lovede at gøre sit for at hjælpe bedst muligt. I øjeblikket arbejder han blandt andet for, at det skal være muligt at køre med dobbelttrailere flere steder i landet samt krydse grænsen til Sverige og Tyskland:
”Tyskland har nogle udfordringer med infrastrukturen, men vi er i dialog, og de er faktisk imødekommende og positive. Hvis vi ikke kan nå til enighed om målene, håber jeg, at vi kan blive enige om dimensionerne.”
Det budskab vakte begejstring hos de mere end 100 deltagere. Knap så stor var begejstringen, da emnet var den omdiskuterede vejafgift, som regeringen planlægger at indføre.
Afgiften rammer os hårdt, og den bidrager ikke til den grønne omstilling. Lad i stedet pengene blive i branchen, så vi kan investere i de nødvendige grønne løsninger, lød opfordringen til ministeren.
Den opfordring gentog Søren Rosenkilde Clausen, direktør for Public Affairs i Københavns Lufthavne:
”Vi har ikke noget imod afgifter, og vi mener også, at de europæiske tiltag om afgifter peger i den rigtige retning. Det er dog problematisk, hvis pengene skal gå til eksempelvis en ældre-check, for det kommer vi ikke at flyve grønnere af.”
Ikke flere diesel-hakkere
Mens den tunge transport kæmper for at få flere lastvogne og ladestandere på vejene, står det anderledes til i persontransportbranchen. Cirka 25 procent alle taxaer hos Dantaxi er elektriske og om få år er det ifølge virksomhedens administrerende direktør, Carsten Aastrup, ”helt slut med diesel-hakkere i branchen.”
Carsten Aastrup, CEO, DanTaxi og Thomas Klüver Wandahl, CEO, Vikingbus |
Helt så stærkt går det ikke for turistbusserne, men køreplanen er klar, forklarede Vikingbus’ administrerende direktør, Thomas Klüver Wandahl, som i sit oplæg kogte dagens budskab ind:
”Vi har købt otte elektriske busser, og vi planlægger at købe flere, for vi vil gerne bidrage til den grønne omstilling. Men der er brug for politisk opbakning omkring infrastruktur, udvikling og økonomi.”
Brian Mikkelsen, Adm. direktør, Dansk Erhverv & Thomas Klüver Wandahl, CEO, Vikingbus |