Gemt

Værdier er ikke blot luftig ledelseslingo, der er trykt på kaffekopper

26. maj 2023

Dansk Erhverv inviterede partner i LEAD og forfatter til den netop udgivet bog ”Er der nogen hjemme i strategihuset?”, Christian Nyvang Qvick, til en snak om værdibaseret ledelse. I artiklen kan du læse mere om hvordan man formulerer, oversætter, efterlever og håndhæver værdier samt få tips til at udøve værdibaseret ledelse.

 

Værdier – tydelige adfærdsmarkører eller retoriske platheder?
Vi har sat partner i LEAD, Christian Nyvang Qvick, i stævne til en snak om hans nye bog. Bogen hedder Er der nogen hjemme i strategihuset? Sæt retning med vision, mission, strategier og værdier og handler om, hvordan man kan arbejde sammenhængende med de fire kendte begreber: Vision, mission, strategier og værdier.

I vores snak med Christian har vi zoomet ind på værdierne. Forfatteren ser adskillige fordele ved at arbejde aktivt med en organisations værdier: ”Værdierne kan være med til at forme den ønskede organisationskultur, de kan fungere som alternativ til en mere regelbaseret tilgang og de kan fungere som en kollektiv overlægger for ønsket og uønsket adfærd”, forklarer ledelsesrådgiveren.

Bare fordi en bestemt adfærd er legal, er den ikke nødvendigvis legitim
Christian Nyvang Qvick forklarer, at det danske samfund på flere måder befinder sig i en brydningstid, hvor normerne for, hvad der på arbejdspladsen bliver betragtet som en adfærd, der er inden for skiven, ændrer sig med hastige skridt. Og den udvikling hænger tæt sammen med værdibegrebet, forklarer han:

”Værdier er udtryk for vejledende overbevisninger om, hvad der skal guide ansattes adfærd. Populært sagt kan vi sige, at værdierne er den interne facitliste for rigtig og forkert adfærd – og billedet af, hvad der er rigtigt og forkert er jo tæt forbundet med samfundsdiskursens udvikling. Tænk blot på Metoo-bevægelsen. Den har sat skub i debatten og har udfordret forståelsen af, hvilken adfærd der er acceptabel på arbejdspladsen.”

Qvick pointerer, at #Metoo har medført et skifte. Tidligere var fokus særligt på, hvad der juridisk er en tilladelig adfærd, mens der i dag er er et supplerende og mindst lige så udtalt fokus på, hvad der er en moralsk acceptabel adfærd. På den måde kan man sige, at der ikke kun er fokus på om en adfærd er legal, men også et fokus på om adfærden er legitim.    

”Flere sager, der har fået udtalt medieopmærksomhed, har jo handlet om ledere eller profilerede medarbejdere, der på den ene eller anden side har ageret grænseoverskridende. Fælles for denne type sager er, at der faktisk er nogle ansatte, der for alvor er begyndt at fortolke på værdiord som professionalisme, ordentlighed eller respekt – og insistere på, at sådanne almengyldige værdier bliver efterlevet på arbejdspladsen. Her har kritikken ikke gået på, at nogle har gjort noget ulovligt, men derimod på, at nogle har gjort noget moralsk forkert”, siger Qvick.

Værdibaseret ledelse er en tidskrævende disciplin   
Qvick pointerer, at arbejdet med værdier ikke er en enkeltstående opgave, der kan ”tjekkes af” på lederens opgaveliste, men at derimod er noget, der kræver et vedvarende ledelsesmæssigt fokus.

Men hvad indebærer det så at formulere, oversætte, efterleve og håndhæve værdierne?

Fire elementer i at udøve værdibaseret ledelse
Qvick beskriver, at udøvelsen af værdibaseret ledelse består af fire trin.

  1. Formulér værdierne: Her skal der udvikles et balanceret værdigrundlag med et passende antal værdier, som har hver deres fokus. Værdierne skal efterfølgende udfoldes i værdisætninger, så ansatte får et mere komplet og raffineret billede af, hvad værdierne betyder i praksis.
  2. Oversæt værdierne: Det skal være tydeligt for medarbejderne, hvad værdierne betyder i forhold til deres daglige adfærd – og det kræver dialog. Lederen skal derfor ikke tale til, men derimod tale med medarbejderne om værdierne, så de abstrakte værdier bliver konkretiseret.
  3. Efterlev værdierne: Medarbejdere vil først og fremmest lade sig styre af, hvad de ser deres leder gøre, snarere end, hvad de hører deres leder Lederen må derfor selv være en rollemodel for værdiernes efterlevelse. Sker det ikke, er der risiko for, at det bliver betragtet som ledelsesmæssigt hykleri, hvis lederen prædiker et, men praktiserer noget andet. Med andre ord: Hvis du som leder insisterer på værdien tillid, duer det ikke, at du igen og igen agerer mistroisk over for om ansatte, der arbejder hjemmefra, nu også laver noget.
  4. Håndhæv værdierne: Endelig må lederen påpege, når ansatte modarbejder eller ignorerer værdierne. Forholder lederen sig passivt, svarer det til at udsende et indirekte signal om, at ”så vigtige er værdierne alligevel heller ikke”. Det er fx tilfældet, hvis en organisation har værdien rettidighed, men lederen konsekvent ser gennem fingre med ansatte, der konsekvent kommer for sent, eller afleverer over deadline.

”Kort sagt er arbejdet med værdier ikke et resultat af en proces, men en konstant proces, der fører til et bestemt resultat”, afslutter Qvick.

Fakta om forfatteren
Christian Nyvang Qvick er cand.scient.pol., partner i konsulenthuset LEAD og forfatter til flere ledelsesbøger. I 2023 blev han kåret som et af de 100 største talenter i dansk erhvervsliv i forbindelse med Berlingskes Talent 100. Han er desuden medlem af Dansk Erhvervs Talentnetværk.

Fakta om bogen Er der nogen hjemme i strategihuset?
Er der nogen hjemme i strategihuset? Sæt retning med vision, mission, strategier og værdier er udgivet i maj 2023 hos Hans Reitzels Forlag og besvarer et centralt spørgsmål:

Hvordan bliver de fire kernebegreber mission, vision, værdier og strategier til reelle og synligt koblede navigationsredskaber for din organisation – snarere end blot luftig ledelseslingo på kaffekopper og hjemmesider?