Gemt

DFDS vil i mål med de grønne ambitioner: Vi har brug for klarhed og politisk opbakning

13. marts 2023

I 2030 skal 90 procent af DFDS’ lastbilkørsel køre på nye, grønne brændstoffer. Det er ambitiøst, men muligt, hvis den danske transport- og logistikvirksomhed får en hjælpende hånd af politikerne, forklarer Sophie-Kim Chapman, chef for bæredygtig logistik i DFDS.

År 2030. For mange lyder det formentlig stadig som en fjern fremtid fyldt med Mars-ekspeditioner og flyvende biler. Et hurtigt kig i kalenderen vil dog afsløre, at 2030 faktisk er om ganske få år.

Det er den danske virksomhed DFDS meget bevidst om. Virksomheden har nemlig sat et mål om, at 90 procent af DFDS’ tunge lastbilkørsel skal køre på nye, grønne brændstoffer i 2030. Altså om blot syv år.

Målsætningen om de 90 procent er en del af DFDS’ overordnede mål om at være CO2-neutral i 2050:

”Det er ambitiøst, men vi tror på, at kan lade sig gøre,” lød det fra Sophie-Kim Chapman, som er chef for bæredygtig logistik i DFDS, da hun holdt oplæg på Dansk Erhverv og Green Power Denmarks konference om grøn strøm til dansk erhvervsliv.

El-lastbiler er ikke nok

Som en del af omstillingen modtog DFDS i begyndelsen af marts 2023 20 fuldelektriske Volvo Trucks. De er en del af en samlet ordre på 125 elektriske lastbiler, som DFDS har afgivet hos Volvo.

Man skal dog ikke tro, at el-lastbiler er den eneste del løsningen, siger Sophie-Kim Chapman og påpeger, at mens målet er klart, er det mere uklart, hvad der skal afløse de fossile brændstoffer:

”Det er stadig usikkert, men vi arbejder med, at 25 procent skal være elektriske lastvogne, 5-10 procent skal være hydrogen-lastvogne, 55-60 procent skal være HVO og 10 procent diesel.”

”El-lastbiler er altså vigtige, men der er stadig udfordringer med rækkevidde, batteri-vægt og ladningstid, og derfor vurderer vi, at de ”kun” kan dække ca. en fjerdedel af vores behov. Det kan selvfølgelig ændre sig i takt med, at teknologien bliver bedre,” uddyber hun.

”Både Tyskland og Norge kører med tilskud til nul-emissionstransport. I Tyskland er tilskuddet lidt større, men i Norge er det meget mere strømlinet at søge om. Og for os er det afgørende hurtigt at vide, om kan tildelt støtte.”

 

Udfordringerne for el-lastbilerne betyder også, at HVO kommer til at spille en afgørende rolle for DFDS’ målsætninger:

”Det gode ved HVO er, at det kan fyldes på de eksisterende lastvogne. Det giver øjeblikkelige reduktioner, der kan hjælpe os, mens vi investerer i den nødvendige infrastruktur, viden og storskala produktionen af emissionsfrie lastvogne. Hvis ikke vi har god adgang til det, kan vi ikke nå i mål.”

Tilskud og grøn infrastruktur

DFDS har ifølge Sophie-Kim Chapman de seneste år lavet store investeringer for at omstille sig. Det vil de fortsætte med, men hvis virksomheden og den samlede transport- og logistikbranche skal nå helt i mål, har de brug for, at politikerne – både de danske og europæiske – trykker på speederen og bakker dem op:

”Driftsomkostningerne for køretøjer, der kører på el eller brændselsceller, er omkring 50 procent højere end for traditionelle diesellastbiler. Det er et godt eksempel på, at det er dyrt at omstille sig, og i øjeblikket vil de grønne løsninger kun være konkurrencedygtige, hvis der kommer økonomisk støtte eksempelvis i form af tilskudsordninger til nul-emissions teknologier.”

”I Danmark er planerne for grøn transport ambitiøse, men der mangler stadig konkrete tiltag i forhold til at føre dem ud i livet."

 

I den forbindelse er det oplaget at kigge mod vores naboer for inspiration, siger Sophie-Kim Chapman:

”Både Tyskland og Norge kører med tilskud til nul-emissionstransport. I Tyskland er tilskuddet lidt større, men i Norge er det meget mere strømlinet at søge om. Og for os er det afgørende hurtigt at vide, om kan tildelt støtte.”

DFDS ønsker også, at der bliver etableret en tilstrækkelig el- og ladeinfrastruktur i Danmark og EU:

”I Danmark er planerne for grøn transport ambitiøse, men der mangler stadig konkrete tiltag i forhold til at føre dem ud i livet. Det gør der også i EU, og det er simpelthen nødvendigt for, at vi kan nå vores mål.”

Læs også: El-lastbiler ved Christiansborg sætter gang i debatten om vejtransportens grønne fremtid

Kontakt

Transport

Jesper Kronborg

Branchedirektør for Dansk Erhverv Transport
Medarbejderprofil
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent