Gemt

Ikke i strid med forskelsbehandlingsloven at opsige en handicappet medarbejder

02. marts 2023

En handicappet medarbejder blev opsagt, da hendes sygefravær ikke var foreneligt med skolens drift. Opsigelsen var ikke i strid med forskelsbehandlingsloven, da skolen igennem en længere periode forinden opsigelsen havde forsøgt at tilpasse stillingen til medarbejderens handicap, og blandt andet havde tilbudt medarbejderen omplacering.

 

Beskyttelsen i forskelsbehandlingsloven
Ifølge forskelsbehandlingsloven må en medarbejder ikke forskelsbehandles på grund af sit handicap, herunder i forbindelse med opsigelse. En arbejdsgiver er forpligtet til at iværksætte tilpasningsforanstaltninger, der kan fastholde en medarbejder med et handicap i jobbet, medmindre det udgør en uforholdsmæssig stor byrde for arbejdsgiveren.

Hvis arbejdsgiveren har afprøvet alle relevante, rimelige tilpasninger, og medarbejderen til trods herfor fortsat ikke kan udføre de væsentligste funktioner i stillingen, vil arbejdsgiveren efter en konkret vurdering kunne opsige medarbejderen, uden at det er i strid med forskelsbehandlingsloven, da medarbejderen i så fald ikke er kompetent, egnet og disponibel. 

Sagen kort
En pædagog, der havde været ansat på en skole siden 1998, blev i 2017 diagnosticeret med et handicap. For at tilpasse arbejdet til medarbejderens handicap, blev en række tiltag forsøgt fra skolens side, herunder blandt andet tilbud om omplacering til en SFO, hvor de fysiske rammer var bedre for medarbejderens handicap, tilbud om at gå ned i tid samt drøftelse af muligheden for, at medarbejderen skulle have en personlig assistent tilknyttet.

Medarbejderen afslog dog tilbuddene om omplacering, nedsat tid samt personlige assistance.

Ved en samtale i efteråret 2020 oplyste skolens ledelse medarbejderen om, at man af driftsmæssige årsager havde behov for, at medarbejderen vendte tilbage til arbejdet på fuld tid i december 2020. Der blev herefter udarbejdet en mulighedserklæring, hvori medarbejderens læge vurderede, at det var en forudsætning for, at medarbejderen kunne optrappe sit arbejde, at hun blev tildelt personlig assistance. Lægen forventede, at medarbejderen ville være sygemeldt til medio december 2020. Medarbejderen søgte derefter om at få en personlig assistent.

Den 30. november 2020 kontaktede medarbejderen lederen og oplyste, at hun nu var deltidssygemeldt og kun kunne arbejde 15 timer om ugen. På baggrund heraf modtog medarbejderen den 3. december 2020 en påtænkt opsigelse, da hendes fravær var uforeneligt med skolens drift. Medarbejderen blev endeligt opsagt den 8. januar 2021.

Ligebehandlingsnævnets kendelse
Ligebehandlingsnævnet fandt, at skolen ikke var forpligtet til at afvente en afklaring på, om medarbejderen kunne tildeles en personlig assistent, og at skolen havde opfyldt sin tilpasningsforpligtelse ved blandt andet at tilbyde medarbejderen omplacering og nedsat tid.

Skolen blev derfor frifundet.

Dansk Erhverv bemærker
Kendelsen bekræfter, at det er muligt at opsige medarbejdere med et handicap, uden at der er tale om ulovlig forskelsbehandling, hvis arbejdsgiveren forinden har forsøgt at tilpasse arbejdet til medarbejderen i tilstrækkelig grad. 

Dansk Erhverv opfordrer medlemsvirksomheder til at søge rådgivning ved opsigelse af langtidssygemeldte medarbejdere, som potentielt kan være handicappet i forskelsbehandlingslovens forstand.

Nyheden er skrevet på baggrund af Ligebehandlingsnævnets kendelse nr. 9012 af den 1. december 2022