{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
24. marts 2023
Det kræver en vognmandstilladelse at udføre erhvervsmæssig gods- og buskørsel. Fremover vil regeringen gøre det dyrere at drive den form for virksomhed, når udstedelsen af tilladelserne bliver pålagt et gebyr.
Dansk Erhverv har kæmpet for, at gebyret ikke bliver indført, fordi det svækker den danske transportbranche, som opererer i en benhård international konkurrence, og som i forvejen mærker presset fra den aktuelle økonomiske situation og samtidig ser ind i store investeringer i grøn omstilling.
”Der er tale om en spareøvelse i staten, og det er nok engang vognmandsbranchen der må til lommerne og holde for”, siger Jesper Kronborg, der er branchedirektør i Dansk Erhverv Transport.
Gebyret bliver indført 1. maj 2023 og vil koste de danske transportvirksomheder ca. 10 mio. kr. i 2023 – et beløb der forventes at blive højere i et fuldt kalenderår.
Gebyret bliver på 1.500 kr. pr. tilladelse, men for den enkelte vognmand kan der blive tale om mange tusinde kroner, fordi tilladelserne jævnligt skal genudstedes, eller vognparken bliver udvidet.
”Regeringen lægger en økonomisk byrde over på virksomhederne, som de ingen mulighed har for at undgå, da det er et lovkrav at have en tilladelse, så jeg forstår godt frustrationen i branchen”, siger Jesper Kronborg.
Vognmandsbranchen mærker for tiden ikke meget til regeringens skattestop eller princippet om, at pengene skal gå tilbage til erhvervet. Inden længe fremlægger regeringen nemlig et lovforslag om vejafgift for lastbiler, som også gør det endnu dyrere at være vognmand i Danmark.