; ;
Gemt

Brian Mikkelsen: Passagerafgift bør bruges på grønnere luftfart

15. november 2023

Hvorfor skal en ny passagerafgift bruges på en forhøjet ældrecheck i stedet for grønnere luftfart? Det er jeg og Jan Villadsen fra 3F Transport stærkt undrende overfor. Vi har derfor sendt et brev til regeringstoppen.

Kommentar af Dansk Erhvervs adm. direktør, Brian Mikkelsen

Er en højere ældrecheck lig med grønnere luftfart? Nej vel. Det giver sig selv. 

Alligevel kunne vi i sidste uge læse i regeringens udspil ‘Vejen til en grønnere luftfart’, at en ny passagerafgift skal være med til at finansiere en forhøjet ældrecheck.

Det vi på politikersprog kalder for “et kryds”.  

En finansiering, som jeg og Jan Villadsen fra 3F Transport i et brev til regeringstoppen har sat store spørgsmålstegn ved. 

For både vi og 3F Transport har sådan set bakket op om regeringsgrundlagets ambition om en grøn passagerafgift, hvilket vi også omfavnede i Klimapartnerskabet for Luftfarts forslag, der også tog højde for den nye EU-regulering, der er på vej. 

Og vi mener også, at der er mange gode elementer i regeringens nye udspil. 

Men vi stiller os meget uforstående overfor, at hele provenuet for den nye afgift ikke føres tilbage til branchens allerede gode arbejde mod en grøn omstilling, når nu hensigten er en grønnere luftfart?

Og vi stiller os endnu mere uforstående overfor, at cirka halvdelen af provenuet for afgiften skal gå til en forhøjelse af ældrechecken. 

Vores opfordring er derfor, at regeringen dropper forslaget om, at pengene fra flyafgiften går til ældrechecken – og i stedet atter sætter sig til bordet med alle parterne i klimapartnerskabet.

For der er en grund til at vi alle har brugt så lang tid på at finde konstruktive løsninger på vores klimaudfordringer.

Det var ikke for at finansiere en ældrecheck, men for at nå i mål med den grønne omstilling. 

Kontakt

Transport

Jesper Kronborg

Branchedirektør for Dansk Erhverv Transport
Medarbejderprofil