{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
28. november 2023
Skruen bliver gradvist strammet om lastbilproducenterne for at udfase diesellastbilen.
Står det til Europa-Parlamentet skal 90 pct. af lastbilerne, der bliver solgt i Europa i 2040, være nulemission. Der er delmål undervejs, og i 2030 er tallet 45 pct. og i 2035 er det 65 pct.
Det er resultatet af en afstemning d. 21. november 2023 om et forslag, der sætter krav om betydelige CO2-reduktioner for nye tunge køretøjer i EU.
”Vi skal have flere grønne lastbiler ud på vejene. Det er afgørende med langsigtede rammevilkår, som sender et klart signal til markedet om, hvordan Europa når sine klimamål. Vi har derfor brug for en ambitiøs lovgivning, som er med til at skrue op for produktionen, så prisen kan komme ned – og så er det vigtigt, at der sideløbende bliver udrullet den nødvendige infrastruktur til de grønne drivmidler”, siger Jesper Kronborg, branchedirektør i Dansk Erhverv Transport.
Forhandlingerne i Europa-Parlamentet endte med at lade en sprække stå åben, så de skærpede CO2-krav kan blive opfyldt med lastbiler, der kører på biobrændstoffer og syntetiske e-brændstoffer.
Det bliver et centralt emne, når Europa-Parlamentet og Rådet i starten af 2024 skal forhandle den endelige lovgivningstekst på plads.
Rådet stemte om sin holdning til forslaget i oktober. Det kan du læse mere om her:
⇒ EU-regler for hvor meget CO2 nye tunge køretøjer må udlede står til at blive skærpet
Parlamentarikerne besluttede også at udvide reglerne, så de skal gælde for en række køretøjer, som ikke var med i det oprindelige forslag fra Kommissionen. Det drejer sig fx om skraldebiler og betonlastbiler. Også dét bliver et emne i de videre forhandlinger mellem institutionerne, da Rådet har valgt at undtage flere typer af køretøjer.